Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Lead with a Tweet

Waardevolle boodschappen kunnen vaak verpakt zijn in een bescheiden vorm. Twitter met haar kenmerk van 140 tekens toont dat al enige jaren aan. Of het nu gaat om snel laatste nieuws, trending topics als #BlackPeet, of het eerste nieuws gemeld door @anonymous. De bedenkers van Twitter zullen hun inspanningen binnenkort bekroond zien met een beursgang. Menno Lanting twitterde er een boekje over open: Lead with a Tweet.

Bertrand Weegenaar | 28 oktober 2013 | 1-2 minuten leestijd

Menno Lanting, bekend van boeken als Connect! en Iedereen CEO, gebruikte in 2012 Twitter voor een interessant, educatief experiment. Hij stuurde 60 stellingen als tweets via zijn account @mlanting) de wereld in. Het werd een waar college. Of hij de primeur heeft is niet bekend, maar dankzij uitgeverij Business Contact kunnen we in Lead with a Tweet meelezen hoe dit allemaal in zijn werk is gegaan, en in de toekomst weer kan gaan.

Het experiment is gestart als test voor de uitgangspunten van het boek De slimme organisatie. De respons bleek zeer welkom. Het toetste de uitgangspunten van het boek. Heel slim en een mogelijkheid voor meer auteurs. (Wel eerst een schare twitterfans opbouwen!)

Per tweet/stelling geeft Lanting een korte uitleg en eventueel wat literatuurverwijzingen. Soms zijn dat open deuren, zoals tweet 23: ‘Vaste afdelingen en functies zijn het grootste obstakel voor innovatie en verandering binnen organisaties.’ Soms zijn ze zeer toekomstgericht, zoals tweet 53: ‘Uiteindelijk gaan je online invloed, innovatievermogen en netwerkscore (voor een aanzienlijk deel) je salaris/tarief bepalen.’

Jammer is dat de reacties van de twitteraars zeer beperkt in dit boekje zijn verwerkt, maar al met al is dit kleinood een mooi voorbeeld van hoe je elk bedrijf of organisatie twitter prikkelend kan inzetten. En tegelijk waarde voor je publiek of klanten genereert.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden