Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Customer Innovation van Marion Debruyne bekroond met CMI-prijs

Het boek Customer Innovation van de Vlaamse hoogleraar Marion Debruyne is bekroond als CMI Management Book of the Year in de categorie Innovation and Entrepreneurship. ‘Misschien is het mijn Vlaamse bescheidenheid, maar ik was al heel blij dat ik genomineerd was.’

Hans van der Klis | 20 februari 2015 | 2-3 minuten leestijd

Zelf kon ze er helaas niet bij zijn, maar dat maakt de blijdschap bij Marion Debruyne er niet minder om. Dat haar eerste boek, Customer Innovation, meteen bekroond is met een internationale prijs is buitengewoon eervol, vertelt ze. ‘Zeker omdat het onverwacht was. Misschien is het mijn Vlaamse bescheidenheid, maar ik was al heel blij met de nominatie. Mijn boek was in België al bekroond als Marketingboek van het Jaar en ook in Nederland was Customer Innovation genomineerd voor de PIM Marketingprijs. Maar CMI (Chartered Management Institute) is echt een internationaal platform. Innovatie is een hot topic, er verschijnen jaarlijks ongelooflijk veel boeken over dit onderwerp. De concurrentie komt van over de hele wereld. Dat jouw boek dan wordt uitgekozen, is fantastisch. Onder de genomineerden waren bijvoorbeeld ook The First Mile van Scott Anthony en een boek van een eerdere winnaar.’

Marion Debruyne is professor aan de Vlerick Business School, waar ze onderzoek doet naar innovatie en marketing. Ze heeft vijf jaar lang in de Verenigde Staten gewerkt als professor en visiting scholar aan onder andere de Wharton School, de Kellogg Graduate School en de Emory University in Atlanta. ‘Dat verklaart dat ik dit boek oorspronkelijk in het Engels heb geschreven’, vertelt ze. ‘De terminologie in dit vakgebied is zo met Engels doorspekt dat mij dat beter afgaat. Maar ik was zeer tevreden met de vertaling die mijn Vlaamse uitgever Lannoo heeft laten maken.’

Debruynes werk wordt gekenmerkt door twee rode draden: innovatie en marketing. ‘Mensen vragen mij wel eens: ben je nu professor in de marketing of in de innovatie? Maar ik kan dat onderscheid niet maken, die twee lopen voor mij in elkaar over. Dat zie je ook in mijn boek. Mijn onderzoek gaat over hoe bedrijven omgaan met fundamentele veranderingen in hun markt, maar de laatste jaren werk ik steeds meer samen met bedrijven en coach ik ook executives. Klantgerichtheid is daardoor voor mij een steeds belangrijker onderwerp geworden. Die beide thema’s komen samen in mijn boek.’

In haar boek Customer Innovation laat Debruyne zien hoe er een nieuw type bedrijven aan het opstaan is: bedrijven die innovatie en klantgerichtheid op succesvolle wijze in hun strategie combineren. Ze kijken niet langer naar waar ze als bedrijven traditioneel goed in zijn, maar speuren naar mogelijkheden op de markt en stemmen daar hun innovatiestrategie op af. De consument is hierbij het uitgangspunt: de waardecreatie is het gevolg van het begrip van de klantbehoeften. Dat is in feite een omkering van het traditionele model, waarbij bedrijven pas aan het einde van de waardeketen op zoek gingen naar klanten voor hun diensten of producten.

Het mag dus geen verrassing zijn dat Debruyne alle loftuitingen van de jury’s zeer waardeert, maar dat zij nog blijer is met complimenten van lezers. ‘Het is leuk om te horen dat mensen het boek hebben gelezen en het meteen cadeau doen aan alle andere leden van het management, of dat zij er meteen mee aan de slag gaan en bepaalde elementen meteen willen implementeren. Dan blijkt dat je echt impact kunt hebben. En daar doe je het natuurlijk voor.’

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden