Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Overtuigend zijn op je werk – 5 Tips

Vandaag verschijnt de 4e herziene druk van Debatteren om te winnen - De kunst van het overtuigen van Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis, Donatello Piras. Ter gelegenheid daarvan licht Roderik van Grieken een tipje van de sluier, middels 5 tips.

Roderik van Grieken | 19 mei 2015 | 3-5 minuten leestijd

Iedere professional wil overtuigend zijn. Of het nu gaat om een presentatie, de boardmeeting of de pitch bij een potentiële klant. Helaas lukt het ons niet in alle gevallen om de beste indruk achter te laten en dat is jammer. We denken meestal dat het aan de voorbereiding ligt of dat we nog meer hadden moeten lezen. Maar dat is niet altijd waar. Hier een paar handzame tips om direct toe te passen. Het liefst morgen al.

1. Zorg voor een goede Pitch

Iedereen wil het liefste dat de gesprekspartner na afloop de belangrijkste boodschap heeft onthouden. Dan moet je er wel voor zorgen dat je deze niet begraaft in allerlei lange verhalen en zinnen. Zorg daarom voor een goede pitch. Die is kort en krachtig en vertelt in duidelijke en begrijpelijke zinnen wat je komt brengen of wat je van iemand nodig hebt. En bedenk dat hoe minder tijd je krijgt, hoe meer je moet voorbereiden en moet schrappen. Al in de vorige eeuw zei de Amerikaanse President Woodrow Wilson: "If I am to speak ten minutes, I need a week for preparation; if fifteen minutes, three days; if half an hour, two days; if an hour, I am ready now". Kortom, denk goed na over wat de essentie van je boodschap is en oefen met het verwoorden er van.

2. Maak gebruik van Framing

Wat klinkt beter: 'werkloos' of 'in between jobs'? Het betekent hetzelfde, maar de laatste variant zet je waarschijnlijk het laatste op je CV. Logisch, want 'in between jobs' roept een positiever beeld op dan het woord 'werkloos'. Als professional moet je gebruik kunnen maken van de kracht van associatie. Dit doe je door framing in te zetten. Sluit aan bij heersende beelden en gevoelens bij bepaalde woorden. Als je bijvoorbeeld iets wilt bereiken met je nieuwe project, zorg dan voor een goede naam die vooral positieve beelden oproept.

3. Gebruik goede voorbeelden

Een betoog, presentatie of debat draait om meer dan feiten en argumenten alleen. Natuurlijk is de inhoud belangrijk maar aandacht voor de vorm is ook belangrijk. En een van de belangrijkste overtuigingsmiddelen is ‘het voorbeeld’. Aristoteles – de Griekse leermeester - zei het al in zijn boek ´Retorica´: "gebruik voorbeelden als algemeen overtuigingsmiddel om je betoog te versterken". Een voorbeeld maakt een abstract probleem tastbaar. Wanneer je duidelijk wilt maken dat het slecht gesteld is met de zorg in verpleeghuizen helpt het wanneer je dit kunt illustreren met het voorbeeld van je bedlegerige tante die wekelijks nieuwe verplegers aan haar bed ziet verschijnen die haar naam niet eens weten en gemiddeld drie minuten de tijd hebben om haar te wassen. Laat feiten en statistieken tot leven komen!

4. Gebruik een tegenargument
Wie sterk wil staan in debat of discussie moet niet alleen maar preken voor eigen parochie. Vaak worden tijdens een discussie alleen die argumenten benadrukt die voor het eigen standpunt pleiten. Maar vaak loont het juist om ook het meest belangrijke argument te benoemen van je tegenstander om het vervolgens af te zwakken of te ontkrachten. Het laat zien dat je je serieus verdiept hebt in het standpunt van je opponent maar er achter bent gekomen dat het geen hout snijdt. Zeker wanneer je dit doet nog voordat je tegenstander zelf zijn belangrijkste argument heeft kunnen noemen. Tegen de tijd dat hij gaat spreken valt hij eigenlijk in herhaling.

5. Zorg voor een krachtige afsluiting

Je laatste woorden zijn de woorden die de grootste kans hebben goed onthouden te zullen worden simpelweg omdat ze als laatste uitgesproken worden. Zorg er dan ook voor dat je een betoog krachtig eindigt. Helaas gaan de meeste betogen als een nachtkaars uit. Bijvoorbeeld met de woorden: "hier wil ik het bij laten". Dat gaat er niet voor zorgen dat je een onuitwisbare indruk achterlaat bij je toehoorder. Als je dat wel wilt, zorg er dan voor dat je eindigt met je belangrijkste kernboodschap of een uitsmijter die blijft hangen. Door het slot een echt onderdeel te laten zijn van je verhaal maak je veel meer impact en verhoog je direct je overtuigingskracht.

In de herziene 4e druk van de bestseller‘Debatteren om te winnen leggen overtuigexperts Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis en Donatello Piras stap voor stap uit hoe je overtuigender kunt overkomen en vaker gelijk krijgt.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden