Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Jaap Boonstra

‘Er is geen beste manier van veranderen’

In april verschijnt de eerste aflevering van De Verandermanagementbox, een box bestaande uit twintig audio-cd’s met daarop de inzichten van de belangrijkste experts op dit gebied in Nederland. De Verandermanagementbox is samengesteld door Jaap Boonstra, rector van Sioo en hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en bij Esade Business School in Barcelona.

Hans van der Klis | 9 april 2008 | 3-4 minuten leestijd

Wat beoogt u met deze serie?

De ambitie van De Verandermanagementbox is om eraan bij te dragen dat de industrie in Nederland blijft, dat wachtlijsten in de zorg verdwijnen, dat de dienstverlening van bedrijven verbetert, dat politie en hulpverlening beter samenwerken, dat we als burgers vertrouwen in de overheid houden, dat we trots kunnen zijn op bedrijven als Tom Tom en Tele Atlas en dat we voorkomen dat bedrijven als ABN Amro omvallen. Deze audioreeks gaat over de vraag hoe je veranderingen in organisaties succesvol vormgeeft, hoe je als manager keuzen maakt om veranderingen te realiseren. Ik zou het fantastisch vinden als wij eraan kunnen bijdragen als wij managers en adviseurs echt kunnen helpen met de vraag hoe zij veranderingsprocessen moeten inrichten.

Op wie richt u zich?

Deze audioreeks is bedoeld voor iedereen die een rol wil spelen in veranderingsprocessen: managers, maar ook adviseurs. Je ziet tegenwoordig wel dat steeds meer bedrijven op eigen kracht veranderen. Ik vind dat prima: je kunt wel iedere keer kennis van buitenaf inkopen, maar nu verandering een bijna continu proces is geworden, is het essentieel dat de kennis over veranderingsprocessen in de eigen organisatie aanwezig is. Het is een goede ontwikkeling dat mensen op dit punt hun verantwoordelijkheid nemen. Dat wil niet zeggen dat deze reeks niet geschikt is voor adviseurs: laten we vooral samen optrekken. Het resultaat is uiteindelijk datgene wat telt.

Wat kunt u vertellen over de auteurs van de Verandermanagementbox?

Deze auteurs zijn de beste op hun vakgebied. Onze ambitie is om veranderingsprocessen vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken: het gaat niet alleen om geplande verandering, doelgericht veranderen of ontwikkelingsprocessen. De Verandermanagementbox bestaat daarom uit 20 CD’s. Alle verschillende perspectieven komen aan de orde. Dat moet ook wel, want er is geen beste manier van veranderen. Er is een Chinees spreekwoord dat zegt: wie op reis gaat, moet eerst gaan zitten. Dat geldt ook voor veranderen: eerst moet je stilstaan bij wat er aan de hand is, diagnosticeren, en dan pas kun je weloverwogen handelen. Het gaat er iedere keer om de meest handige en succesvolle aanpak te kiezen bij een situatie en een vraagstuk. Wij hebben steeds de meest gerenommeerde mensen gevraagd voor de onderwerpen en iedereen wilde meewerken. Waarom? Ze vinden het belangrijk dat deze kennis beschikbaar is. Iedereen is gewend te publiceren en lezingen te geven, maar nooit eerder is actuele kennis over verandermanagement zo toegankelijk gemaakt.

Wat is de relevantie van het onderwerp? Is Nederland toe aan een stevige cursus Verandermanagement?

Veranderen is voor veel organisaties een overlevingsstrategie geworden. Ik zie veel organisaties in routine vervallen als zij met veranderingen te maken krijgen. Dat is lang niet altijd effectief. Het is toch vreselijk wat met de ABN Amro is gebeurd? Zeven reorganisaties op rij hebben niet kunnen voorkomen dat het bedrijf is uitverkocht. Daar is iets vreselijk mis gegaan. Dat was niet nodig geweest als daar weloverwogen en doelgericht aandacht was gegeven aan verbetering van de dienstverlening en verlaging van de kosten.

Het is ook nodig dat we werken aan innovatieve diensten en producten, vitale organisaties, productieve allianties, een slagvaardige overheid, dat de wachtlijsten in de jeugdzorg verdwijnen, dat we droge voeten houden als de zeespiegel stijgt, dat we huizen bouwen voor woningzoekenden. Dat zijn forse ambities, dat is waar, en die zijn de moeite waard. En al die ambities vragen om verandering van organisaties. Daar kunnen we dus maar beter in investeren.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden