Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Flow. Van goed naar goud

Iedereen herkent het gevoel van flow. Dat voelt goed en het leidt tot onvermoede prestaties. Voormalig Olympisch hockeycoach en –kampioen Marc Lammers en heruitvinder Ton Hendrickx bewijzen dat flow geen toeval is. Een preview.

Ton Hendrickx | 27 oktober 2015 | 3-4 minuten leestijd

Flow is maakbaar. Voor uw team, uw bedrijf of uw organisatie. In FLOW, van goed naar goud beschrijven Marc Lammers en ik de route naar teamflow aan de hand van een elftal eigenschappen. Dit elftal staat opgesteld voor uw succesvolle toekomst.

Euforie

‘Alles ging vanzelf, de tijd vloog voorbij, alles viel op z’n plek’. Flow is een onbewuste staat van euforie, die leidt tot prestaties die hoger zijn dan ooit verwacht. Maar er loert ook een gevaar: Wanneer een team zich bewust wordt van flow, is die ten einde. Het is dus belangrijk om flow te organiseren, zonder het tot een einddoel te maken. Elf eigenschappen vergroten de kans op teamflow. Het toepassen van de eigenschappen in uw eigen organisatie of team leidt tot een groeiende kans om in een flow-staat te komen.

Teamflow

Over teamflow is tot op heden maar weinig gepubliceerd. Mihaly Csikszentmihalyi schreef zijn bestseller Flow. Psychologie van de optimale ervaring, maar die was gewijd aan individuele, persoonlijke flow-ervaring. In FLOW, van goed naar goud gaan Lammers en ik vooral in op het bereiken van teamflow. Op basis van niet eerder gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek wordt flow een uniek instrument om een team of organisatie beter te laten presteren.

Droomdoel

Veel organisaties voldoen niet aan de belangrijkste voorwaarde voor flow: Een collectieve ambitie. ‘Noem het een droomdoel’, zegt Marc Lammers, vanuit de topsport. ‘Dat gaat verder dan ‘kampioen worden’’. Verwar het niet met een corporate statement of een missie, zeg ik zelf als organisatie-adviseur. Een collectieve ambitie is een visualiseerbare uitdaging die antwoord geeft op de vraag waarom jouw organisatie doet wat die doet.

Feed forward

Feedback is een gekend begrip in teams. Maar vaak verzandt de feedback in heilloze kritiek of eindeloze discussies over zaken die al lang niet meer beïnvloedbaar zijn. Steven Coveys ‘Cirkels van invloed’ worden herleid tot basis voor een nieuw fenomeen: Feed forward. Ervaringen worden alleen nog maar gedeeld en geëvalueerd op basis van de kernvraag: Wat kan morgen beter? ‘De degradatie van Heren1 van HC Den Bosch was dichtbij, toen ik aantrad als coach, vlak voor de winterstop’, zegt Marc Lammers. ‘Met tien punten achterstand op de ploeg boven ons werd het een ‘mission impossible’, zo leek het. Toch ontliepen we rechtstreekse degradatie, door vooruit te kijken. Ik heb niet één wedstrijd van voor de winterstop teruggekeken.’

Focus

Prestatie = vaardigheid – afleiding, zegt Tim Gallwey, schrijver van The Inner Game of Tennis, later bewerkt voor toepassing buiten de tenniswereld. Focus hebben – en houden – is heel moeilijk, maar geeft ook ultieme voldoening. Je kunt als organisatie offertes uitbrengen voor elke mogelijke aanvraag. Je verwordt dan al snel tot een offerte-fabriek, in plaats van een echte leverancier van toegevoegde waarde. Meet je ‘hitrate’ van offertes en je weet al heel gauw waar je focus moet liggen. En dat betekent dus ook dat je sommige offertes inderdaad niet uitbrengt. Gemiste kans? Nee, minder afleiding. Daarmee verbetert je prestatie.

Toepassing

Het boek Flow. Van goed naar goud is bedoeld voor teams en teamleiders binnen organisaties, bedrijven of instellingen. Van multinational tot scholengemeenschap, van MKB-er tot sportvereniging. De uitleg is direct toepasbaar, het bewijs wordt vaak op korte termijn geleverd. Dat neemt niet weg dat flow bereiken ook hard werken is. Flow is gratis, maar je krijgt het niet voor niks. Je hoeft er gelukkig geen langdurige opleidingen of cursussen voor te volgen. Eén boek lezen is genoeg.

Ton Hendrickx is eigenaar van organisatie-adviesbureau Heruitvinder en co-auteur van Flow – Van goed naar goud.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden