Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Jan Hille Noordhof | 4 november 2015 | 3-4 minuten leestijd

Preview - Effectieve gesprekken

Effectieve gesprekken belooft vele voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing, naast een praktische cursus RET. In deze preview laat Jan Hille Noordhof zien hoe we onszelf in onze gesprekken vaak in de weg staan.

De meeste communicatieboeken zijn zeer handzame ‘how-to-boeken’. Er wordt je verteld welke vaardigheden je in kunt zetten om effectiever te worden. Dat doet ons boek ook, maar het graaft ook een spade dieper. Heel vaak zit je namelijk je eigen effectiviteit nogal in de weg door jezelf te blokkeren. Je hebt allerlei dwingende overtuigingen waardoor je je effectiviteit belemmert en niet doet wat je zou kunnen doen.

Het kan voorkomen dat je net een gesprek hebt gehad bij een belangrijke potentiële nieuwe klant. Terug bij je auto realiseer je je ineens dat je vergeten bent een vervolgafspraak te maken. Wat doe je? Bel je direct op om alsnog de afspraak te maken? Veel mensen doen dat niet. Ze zeggen dan tegen zichzelf: ik mag niet te pusherig overkomen, of: de ander zit vast al in een volgende vergadering, of: het is stom als ik mijn fout toegeef... Maar wanneer maak je die afspraak dan wel? Is over een week wel goed of over een maand? Feit is dat je het initiatief kwijt bent. Ons boek Effectieve gesprekken gaat nadrukkelijk in op dit soort overtuigingen die jou niet helpen in je beroepspraktijk als coach, accountmanager of adviseur.

Heel veel mensen willen aardig gevonden worden. Een ander eist van zichzelf dat alles wat hij doet perfect is. Beide doelstellingen zijn op zichzelf misschien nastrevenswaardig; het probleem schuilt in het dwingende karakter van de gedachte. Kun je namelijk wel altijd aardig gevonden worden? Is dat zelfs wel functioneel? Brengt het je bijvoorbeeld niet in een veel te afhankelijke positie ten opzichte van de ander? Krijg je er niet een veel te zwakke onderhandelingspositie door? Of, is het realistisch om te veronderstellen dat je altijd alles perfect doet? Natuurlijk niet. Mensen maken nu eenmaal fouten en bovendien: niet alles hoeft perfect. Vaak is goed, goed genoeg. De Rationeel-Emotieve Training (RET) waar ons boek sterk op leunt, helpt je op praktische wijze je belemmerende overtuigingen weg te nemen en te vervangen door helpende gedachten. Wij maken het mogelijk je doelen te bereiken door je inzicht te geven in waar je jezelf de voet dwars zet. En wat je daaraan kunt doen. We bieden je vaardigheden aan, we laten je zien hoe je je gesprekspartners of stakeholders kunt onderscheiden en hoe je je belemmerende overtuigingen aanpakt.

In eerste instantie hebben we Effectieve gesprekken geschreven voor professionals die beroepshalve veel communiceren en daarbij nadrukkelijk een bepaald doel moeten realiseren. Te denken valt aan projectmanagers, adviseurs, accountmanagers, maar ook aan coaches. Daarnaast is het boek ook zeer bruikbaar in de privésfeer. Ook als ouder van een puberkind of als bestuurslid van de tennisvereniging zit je vaak om tafel met een doel: je wilt iets gedaan krijgen. Het boek helpt je jezelf minder dwars te zitten en dus effectiever te worden.

Wouter Backx studeerde klinische en theoretische psychologie aan de Rijksuniversiteit Leiden en is opgeleid tot RET-specialist door de grondlegger ervan, Albert Ellis. Hij is medeoprichter van en trainer bij het Instituut voor RET en is coauteur van de bestseller Moeten maakt gek. Hij heeft ruime ervaring in het trainen van individuen, groepen en teams in de RET-methode.

Jan Hille Noordhof studeerde media en communicatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en geschiedenis aan de VU. Hij is medeoprichter van PeoplePlus en heeft ruim twintig jaar ervaring als trainer en adviseur op het gebied van conflicthantering en acquisitie- en onderhandelingsvaardigheden voor grote organisaties in binnen- en buitenland.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden