Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Expeditie #MB2016: Wat wil het jurylid? (2)

De speurtocht naar het nieuwe Managementboek van het Jaar is in volle gang. Pierre Spaninks houdt een blog bij over zijn ervaringen. Vorige week liet hij zijn collega-jurylid Nico Jong aan het woord over wat die van een managementboek verwacht. Deze week: juryvoorzitter Mirella Visser.

Pierre Spaninks | 17 november 2015 | 2-3 minuten leestijd

Mirella Visser is managing director van het Centre for Inclusive Leadership. Haar boek De zijderoute naar de top over strategisch leiderschap voor vrouwen was een van de zes genomineerden voor de titel van Managementboek van het Jaar 2010. Vorig jaar was zij zelf lid van de jury, dit jaar is zij voorzitter.

Visser is net begonnen in Real Leaders Don’t Follow van Steve Tobak. ‘Het gaat over "being extraordinary in the age of the entrepreneur. Fascinerend. Nogal Amerikaans geschreven, dus veel ‘"ik" en namedropping van de groten der aarde op het gebied van technology en web, maar met een intrigerende inhoud.’

Visser voelt zich aangesproken door de Spiral of Silence theorie van Elisabeth Noelle-Neumann, die een belangrijke rol speelt in het boek. ‘Die gaat over hoe de mening van een minderheid vaak niet gehoord wordt, omdat de vertegenwoordigers van die minder populaire mening zich niet durven uitspreken uit angst voor –uiteindelijk - sociale isolatie.’

‘De Spiral of Silence zorgt voor stabiliteit in organisaties en samenlevingen. Je zou denken dat de opkomst van social media daar verandering in brengt doordat die juist een platform bieden voor die afwijkende meningen. Immers, door likes en volgers kan iedere mening een norm worden via social media. Toch gebeurt dat niet, volgens Tobak. Want wij denken wel dat we zo uniek zijn met ons profiel en onze identiteit op het net, maar dat is een illusie. We worden juist veel meer onderdeel van een collectief, wat de Spiral of Silence alleen maar versterkt.’

Tobak haalt in Real Leaders Don’t Follow research aan van Pew en Rutgers University uit 2014, waarin wordt aangetoond dat mensen op social media veel minder snel controversiële issues zullen delen dan in real life, als ze denken dat hun volgers het niet met hen eens zullen zijn. ‘Je kunt jezelf wel wijs maken dat je op social media een afwijkende mening laat horen, zegt hij, maar in feite is die mening alleen maar een echo van wat er allemaal al is. Met als gevolg dat er alleen maar minder ruimte is voor diversiteit en creativiteit.’

Een oorspronkelijke gedachtegang die Mirella Visser intrigeert omdat social media niet meer weg te denken zijn, en omdat onze afhankelijkheid ervan alleen maar groter wordt. Als zij komende weken een Nederlands managementboek tegenkomt dat op een vergelijkbare manier vraagtekens zet bij een populaire aanname, dat die van een hele andere kant bekijkt en dat daardoor een nieuw licht werpt op de werkelijkheid - dan zou dat wat haar betreft hoge ogen gooien.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden