Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Persoonlijke veranderkunde (3)

Na deel 1 (Deary) en deel 2 (Rubin) nu de kijk van Marshall Goldsmith op het thema persoonlijk veranderen. Triggers - Hoe je je gedrag verandert en wordt wie je wilt zijn bevat de uitwerking van een aantal gedragstheorieën die convergeren tot de methode van actief vragen stellen.

Bertrand Weegenaar | 27 januari 2016 | 2-3 minuten leestijd

Goldsmith legt geduldig uit hoe wij van in de ochtend plannende mensen veranderen in armetierige doeners. Onze to-do-lijstje maar deels afgerond, andere en nieuwe prioriteiten gesteld enzovoort. Een trigger is niet meer dan een prikkel die van invloed is op ons gedrag. En die daarmee de voorgenomen activiteiten kan verstoren. Het gebakje dat ons wordt aangereikt terwijl we van plan zijn te lijnen. De serie die we kunnen bekijken terwijl er gestudeerd moet worden. De telefoon die piept terwijl we een belangrijk persoonlijk gesprek voeren. Ik heb zelf een flinke serie afleidende triggers weerstaan om deze boekblog te kunnen schrijven.

Centraal in de ‘triggermethode’ is het onder controle van je gedrag door een korte pauze te creëren in de cyclus ‘actie, informatie en reactie’. Bewust omgaan met hoe we reageren kan via het stellen van actieve vragen in de vorm van ‘heb ik mijn best gedaan om...’ [en dan het voorgenomen doel]. Door op een aantal doelstellingen dagelijks deze vraag te stellen (en te beantwoorden), komt er bewustwording hoe je omgaat met triggers. ‘Heb ik mijn best gedaan om naar de sportschool te gaan?’ ‘Heb ik mijn best gedaan om betrokken bij de werkzaamheden van mijn collega’s te zijn?’

Als dat niet gebeurd is, waarom dan niet? Goldsmith raadt aan de planner => doener-keten te verrijken met een coach. De persoon (of personen) aan wie je verantwoording voor je gedrag en je afwijkende keuzes aflegt. Dit grijpt terug op de veelgeuite aanbeveling om belangrijke veranderingen samen te doen.

Door deze actieve vraagstelling dagelijks uit te voeren, je te verantwoorden en de resultaten te monitoren, ga je mentaal stap voor stap richting een verandering van je gedrag. Je krijgt de trigger bewust en kunt ze gaan negeren. Sinds een paar dagen ben ik bezig met het stellen van actieve vragen. (Resultaten, zo voorspelt Goldsmith, moeten na 14 dagen komen. Ik ben benieuwd.)

Na het lezen en toepassen van al deze persoonlijke veranderkundige werken een paar generieke lijnen en tips:

· maak de stappen in een verandering klein
· schrijf je doelstelling op en deel ze met vrienden of online
· beloon jezelf: veranderingen zijn lastig te bereiken én vast te houden; bij het halen van mijlpalen mag je trots zijn en dit vieren
· gun jezelf tijd, vallen en opstaan is hier zonder meer van toepassing

Alle hierboven en in genoemde werken aangegeven persoonlijke veranderkundige inzichten gelden ook voor bedrijfskundige veranderingen.

(Op 29 januari verzorgt Marshall Goldsmith een masterclass over coaching en leiderschap op Landgoed de Horst in Driebergen.)

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden