Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Peter Spijker | 28 juli 2016 | 4-6 minuten leestijd

Patrick Davidson

‘Elon Musk haalt de toekomst jaren naar voren’

Samen met Hans van der Loo schreef Patrick Davidson het boekje Musk Mania dat getuigt van hun grote fascinatie voor Elon Musk (45), de oprichter van Tesla en SpaceX. De auteurs zien Musk als dé belichaming en uitvergroting van de ultieme Wavemaker die, gedreven door een soort oerkracht, golven van verandering veroorzaakt en mensen weet te activeren.

Jullie wilden eigenlijk een boek schrijven over Wavemakers. Waarom ligt er nu een managementbestseller over Elon Musk?
Tijdens het verzamelen van materiaal voor het leiderschapsboek over Wavemakers stuitten we telkens weer op Musk en zijn ongekende prestaties. Als visionaire hoopbieder, uitvinder, ondernemer en investeerder toont Musk de mensheid dat de problemen waar ze mee worstelt stepping stones zijn naar een nieuwe en betere wereld. Hij wil de aarde redden door alles in te zetten op duurzame energie. Aangezien dit ons op de langere termijn mogelijk toch niet gaat redden, moeten we ook op een andere planeet kunnen leven, om te beginnen met Mars. Vandaar dat hij al in 2024 een onbemande raket wil laten landen op Mars! In 2025, vertrekt er nog een Dragon naar Mars, maar dan met passagiers, zo zegt Musk nu. Die tijdslijnen moet je niet te letterlijk nemen maar hij maakt sciencefiction wel realiteit. Hans en ik raakten zo in de ban van dit genie dat we besloten een apart boekje aan hem te wijden, waarin we zijn leiderschap analyseren en verklaren met vijf succesprincipes: bied hoop in bange dagen; neem waanzinnig goed waar; mik op Mars; speel om te winnen en breng mensen in beweging.

Wat vindt u het meest bijzondere aan Musk?
Het bijzondere aan Musk is dat hij de mensen als uitvinder en ondernemer tastbare oplossingen biedt voor vraagstukken die de mensheid aangaan en het daarbij in kapitaalintensieve sectoren opneemt tegen machtige bolwerken en zelfs tegen regeringen. Met Tesla wil hij de overgang naar elektrisch vervoer versnellen. Tesla ontwikkelde met de Model S de eerste echt populaire elektrische auto. Nu gaan ze verder, met nog meer varianten, zelfs bussen en trucks. En hij wil van Tesla ook een energiebedrijf maken dat niet alleen je zonnepanelen levert maar je ook in staat stelt om die opgewekte energie zelf op te slaan. Met SpaceX blies hij de ruimtevaart nieuw leven in door de herbruikbare Falcon raket en de Dragon-capsule, die straks op Mars moet kunnen landen, te ontwerpen. Kortom, met ongekende prestaties verandert Musk de wereld met vloedgolven van technologische vernieuwingen. Zo zijn de marketing- en saleskosten van Tesla slechts een fractie van de norm in de sector, dankzij de grote aantrekkingskracht van het merk Tesla en de persoon Musk. In de ruimtevaart heeft hij eveneens het kostenniveau verlaagd. NASA, Boeing en Lockheed Martin vliegen volgens Musk met veel te dure machines naar de ruimte terwijl je dat ook kunt doen met goedkopere machines. Op zoek naar een doorbraak in kosten ontwikkelde SpaceX  daarom herbruikbare stuwraketten – Falcons - die nadat ze zijn losgekoppeld van de ruimtecapsule, de Dragon, terugkeren en landen op aarde. Op 8 april 2016 landde voor het eerst een Falcon 9-raket op een drone schip. Dat is compromisloos innoveren.

Zijn talent om als Wavemaker mensen in beweging te brengen wekt enige verbazing: Musk is toch een ietwat betweterige einzelgänger?
Hij is zeker iemand die zijn eigen weg gaat en zeer veel zelfvertrouwen heeft. Toch kan hij beslist mensen op stoom brengen. Musk slaagt er als leider in om voor zijn bedrijven the best and the brightest te werven. Als rijzende ster omringen hem ook steeds meer grote namen uit de politiek en het bedrijfsleven. Zelfs wereldleiders zijn gek op hem. Zo twitterde Barack Obama na de succesvolle terugkeer van de Falcon 9 direct zijn felicitaties naar Musk en zijn team. Wanneer Musk een masterplan publiceert, dan is dat het onderwerp van de dag. Meer dan een miljoen mensen Googleden binnen 24 uur de zoektermen ‘Musk, Masterplan part 2’. Welke andere CEO communiceert op deze open wijze met zijn omgeving? Niks geheimzinnigs. Zo inspireer je mensen, tot buiten je omgeving, en motiveer je iedereen om je heen om aan iets groots te werken.

Musk denkt en observeert heel anders dan de meeste mensen. Hoe werkt zijn brein?
Iemand met zijn persoonlijkheidsprofiel wordt Wetenschapper, Analist of Meesterbrein genoemd. Meesterbreinen geloven dat alles mogelijk is, hebben veel zelfvertrouwen en nemen niets als vanzelfsprekend aan. Koppel je dit aan hun scherpe observatievermogen, creativiteit en sterke logica dan krijg je krachtige en dominante persoonlijkheden. Musk trekt als waanzinnige goede waarnemer de werkelijkheid in twijfel en gaat vervolgens hij zelf op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Musk noemt zijn denkwijze een zoektocht naar het ‘First Principle’: ontleed alles wat je ziet in logische onderdelen en probeer zo tot nieuwe inzichten te komen. Hij vraagt zijn medewerkers daarbij voortdurend om kritische feedback te geven op zijn schijnbaar onmogelijke plannen, zodat hij daarin verbeteringen kan aanbrengen. Kortom, hij is gedreven door positieve emoties zoals hoop en zelfvertrouwen, maar vervolgens werkt hij alles hyperrationeel uit.

Wat willen jullie bereiken met Musk Mania?
We hopen dat onze beschrijving van de vijf succesprincipes bij de lezers het besef brengt dat ook zij het verschil kunnen maken met de wijze waarop ze werken en leven. Er is maar één Elon Musk en die hoef je echt niet te evenaren. Om zelf Wavemaker te worden hoef je dus niet letterlijk op Mars te mikken. Je hebt Wavemakers in alle soorten en maten. Als je goed om je heen kijkt, dan vind je volop mogelijkheden om met zelf golven te maken en impact te hebben op je leef- en werkomgeving. Voor Musk is tijd een kostbaar iets. Hij zegt meer ideeën dan tijd te hebben. Dat betekent dat hij echt kiest waar hij zijn tijd aan besteedt. Misschien is dat wel een goede eerste stap voor elke lezer.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden