Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Rini van Solingen | 6 september 2016 | 3-4 minuten leestijd

Preview - De Responsive Enterprise

In een snelle en dynamische markt is reactiesnelheid cruciaal. Rini van Solingen en Vikram Kapoor schreven een managementboek over organisaties die dat in hun genen hebben verankerd: De Responsive Enterprise. In dit boek worden de negen belangrijkste aanpassingen behandeld om de responsiveness van organisaties drastisch te verhogen. Een preview.

De huidige tijd kenmerkt zich door een afvalrace waarin reactiesnelheid cruciaal is. De ontwikkelingen gaan steeds sneller, klanten worden steeds kritischer, de roep om toegevoegde waarde is groot en alles moet het liefst tegen lage (of zelfs helemaal geen) kosten. Hoe overleef je dat? Hoe acteer je sneller dan je concurrent? Of nog beter: hoe zorg je er voor dat je zo snel een antwoord biedt, nog ver voordat jouw klant dit verwacht?

Responsiveness als bedrijfseigenschap

Bij hoge dynamiek is het verhogen van wendbaarheid verstandig. Als de responsiveness van een organisatie hoog is, dan is er altijd tijd genoeg om effectief te reageren. Je bent dan feitelijk klaar voor alles. Dit vraagt echter wel veel van een organisatie. De belangrijkste stap daarin is: de eigen mensen vertrouwen en hen de bevoegdheid geven om zelf alle beslissingen te nemen. De beslissingsbevoegdheid daar neerleggen waar de meeste informatie en kennis zit en het probleem van de klant het best wordt doorgrond.

Negen patronen

De Responsive Enterprise vertelt het verhaal van Ron en Mark. Ron is directeur bij een groot bedrijf, waar de bureaucratie welig tiert. Mark daarentegen is directeur-eigenaar van een jong bedrijf, waar frisheid en responsiveness de boventoon voeren. Tijdens een rondje golf (9 holes) bespreken ze de belangrijkste patronen om organisaties responsive te maken:

1.      Vorm autonome teams (minibedrijfjes), die geheel zelfstandig via cross-functionele teams direct en snel acteren om klantwaarde te leveren

2.      Bepaal een ambitieus hoger doel, zodat altijd helder is of een individuele beslissing de juiste kant op gaat en ook altijd iedereen met maximale energie aan de slag gaat

3.      Maak alles extreem transparant, waardoor ieder individu in staat is zelf te beslissen en in te zien wat de impact daarvan is op andere plaatsen

4.      Zet de klant(en) aan het stuur, omdat het bestaansrecht van een organisatie per definitie altijd zit in de waarde voor die klant, én in de waarde voor de klant van die klant

5.      Doe veel experimenten, waarmee constant wordt uitgeprobeerd of iets werkt en er geleerd wordt of de waarde zit waar die wordt verwacht

6.      Stuur op individueel ondernemerschap en vakmanschap, omdat uiteindelijk een organisatie bestaat uit individuen, elk met eigen behoeften, doelen en ambities; als het ondernemerschap en vakmanschap van iedereen wordt gebundeld, dan is de sky de limit

7.      Creëer een zelfschalende cultuur, waarmee groei automatisch plaatsvindt en patronen, gedrag en cultuur op groepsniveau worden doorgegeven en opgebouwd

8.      Richt een rigoureus ritme van levering in, zodat snel gereageerd wordt op veranderende situaties en dit via een vaste en voorspelbare kadans (hartslag) wordt verankerd

9.      Word software-centric en data-driven, omdat software oneindig schaalt, geen fysieke beperking kent en er via data supersnel ontdekt kan worden ontdekt waar veel waarde zit

De Responsive Enterprise begint met een voorwoord van Daniel Ropers, directeur bij Bol.com: ‘Het lijkt wel alsof de auteurs stiekem over mijn schouder hebben meegekeken en de kern van onze organisatieprincipes hebben opgeschreven. Dit boek is verplichte kost voor iedereen met een ambitieuze innovatie- of veranderambitie!’.

Rini van Solingen heeft in zijn vorige managementboeken (De Kracht van Scrum en De Bijenherder) laten zien dat hij complexe onderwerpen eenvoudig uitlegt. In De Responsive Enterprise – geschreven samen met Vikram Kapoor – wordt in verhalende stijl, uitgewerkt welke structurele aanpassingen nodig zijn om organisaties te laten overleven in een snel veranderende en dynamische wereld.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden