Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Verschil tussen management en leiderschap

Volgens John Kotter gaat goed leiderschap veel meer over passie en emotie dan over informatie en ratio. Zijn boeken Leiderschap bij verandering en Het hart van de verandering zijn hiervan het tastbare bewijs. Nieuw is dat Kotter heeft ontdekt dat manier waarop mensen leren veel meer met gevoel te maken heeft dan met denken. “Verrassende, boeiende en vooral visuele ervaringen beïnvloeden ons gedrag sterker dan informatie die op logische wijze wordt verzameld, geanalyseerd en gepresenteerd,” aldus Kotter op een door Focus Conferences georganiseerd seminar. Daarom heeft hij zijn beroemde acht-stappenplan voor organisatieverandering nu verpakt in de parabel Onze ijsberg smelt!. Het verhaal van een kolonie aan tradities verknochte pinguïns die zich ‘omschoolt’ tot flexibele, enthousiaste nomaden.

Pierre Pieterse | 5 maart 2007

Kotter legde de zaal gevuld met managers en toekomstige managers ook nog maar eens kort en krachtig het verschil uit tussen leiderschap en management in termen van het bewerkstelligen van verandering: “Verandering is voor driekwart leiderschap en voor een kwart management. Managers plannen, budgetteren, organiseren, nemen mensen aan, lossen problemen op en controleren. Kortom, zij zorgen ervoor dat de organisatie efficiënt draait. Leiders creëren visie en ontwikkelen strategie, ze motiveren en inspireren. Kortom, zij helpen een organisatie om te groeien, te evolueren en zich voortdurend aan te passen aan de veranderende omstandigheden.” Waar managers kunnen, en vaak ook móeten terugvallen op systemen en structuren, op informatie en ratio, daar onderscheiden de goede leiders zich volgens Kotter door hun medewerkers aan te spreken op hun gevoel, door passie en emotie uit te stralen en uit te dragen. “Waarbij het natuurlijk vanzelfsprekend is dat een excellente onderneming zowel het een als het ander nodig heeft. Managers en leiders zijn allemaal verschillend. Er zijn maar weinig mensen die de belangrijkste en noodzakelijke capaciteiten van beide groepen in zich verenigen.”

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden