Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Annemarie Mars | 2 december 2016 | 3-4 minuten leestijd

Herziene editie Hoe krijg je ze mee? Of: Het veranderproces van een auteur over verandering

In september 2006 verscheen mijn eerste boek Hoe krijg je ze mee? Vijf krachten om een verandering te laten slagen. Ik had lang moeten zoeken naar een uitgever en had dat bijna opgegeven. Gelukkig wilde uitgever van Gorcum het opnemen in haar managementfonds.

Je kunt je voorstellen hoe groot mijn euforie was toen ik twee maanden na de lancering hoorde dat het boek genomineerd werd voor de GIDS prijs (Beste HR-boek) en nog groter toen ik hem ook nog won. Daarna stond mijn werk al snel volledig in het teken van het uitdragen en het samen met veranderaars toepassen van de vijf krachten.

Natuurlijk bleven de raderen ook verder draaien over leiderschap bij verandering. En ik miste het schrijven. In 2010 publiceerde ik bij dezelfde uitgever mijn tweede boek (Jongleren met loyaliteiten) en in 2011 startte ik mijn blog, in 2015 kwam mijn derde boek uit (Vat op verandering) dat ik begin 2016 vertaalde naar een online training verandermanagement.

In die tijd sprak ik mijn uitgever weer. Hoe krijg je ze mee? was al die jaren uitstekend blijven lopen. Maar de relevantie van een boek wordt – zeker in managementland – ook bepaald door de verschijningsdatum ervan en die was inmiddels alweer tien jaar geleden. Mijn uitgever gaf me in overweging om een tweede, herziene editie uit te brengen.

Mijn eerste reactie was afwijzend. De weg die ik bewandelde was immers altijd geweest om telkens een nieuw paaltje te slaan. Het teruggaan naar een vorig paaltje kwam me kunstmatig over. En ik stond nog steeds achter de inhoud van Hoe krijg je ze mee?

En toch heeft mijn uitgever me meegekregen. Hoe krijg je ze mee? is me zeer dierbaar en er is me veel aan gelegen dat het zijn plaats behoudt in het vakgebied verandermanagement. En zo kon ik ook de evolutie die mijn gedachtegoed de afgelopen tien jaar had doorgemaakt verwerken.

Ik neem je graag mee in de belangrijkste wijzigingen.

- Ik heb de tekst over de reacties die mensen doorgaan in veranderingen –ontkenning, weerstand, zelfonderzoek en verbinding - verder aangevuld en uitgediept.

- Ook heb ik de centrale begrippen ‘veranderaar’ en ‘doelgroep’, vervangen door de woorden ‘jij en de ander’. Zo is het beter mogelijk om in het huidige tijdperk van gedeeld leiderschap te reflecteren over je eigen bijdrage aan wederzijdse beïnvloeding.

- In de eerste editie had ik een toegift opgenomen over continu veranderen, in de tweede editie heb ik het hele boek daarvan doordrenkt. In plaats van de woorden ‘start- en streefsituatie’ beschrijf ik nu verandering als een beweging op een altijd doorgaande weg.

- De ontwikkeling die mijn veranderstrategieën (hoofdstuk 4: weten, moeten, leren & ontdekken en willen) de afgelopen jaren hebben doorgemaakt heb ik eveneens verwerkt. Ik heb een vijfde veranderstrategie –loslaten—toegevoegd. De veranderstrategieën zijn verder uitgewerkt als manieren om ruimte te geven.

- Mijn inzichten over de waarde van loyaliteit en vertrouwen in veranderprocessen heb ik opgenomen in een extra hoofdstuk over de relatie als het fundament onder de vijf krachten.

- En wat ik tijdens het schrijven van mijn tweede en derde boek heb bijgeleerd over de veelzijdigheid van het krachtenveld waarin veranderaars opereren en over de subjectiviteit van het veranderverhaal heb ik verwerkt in de extra toegift ‘balanceren tussen belangen’.

- Ten slotte ben ik ook wat aan het snoeien geweest. En ben er trots op dat het aantal bladzijden van het boek niet noemenswaardig is veranderd.

Dus volgens mij kan het boek nu weer een paar jaar mee. En uiteraard blijven de raderen gewoon verder draaien!

Annemarie Mars is een bevlogen veranderexpert die met beide benen in de weerbarstige veranderpraktijk staat. Met haar bedrijf For a change helpt ze leiders met het vinden van de antwoorden die bij hun situatie passen. Mars is de auteur van Hoe krijg je ze mee? Vat op verandering en Jongleren met loyaliteiten.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden