Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Guido van de Wiel | 19 december 2016 | 2-3 minuten leestijd

Marco Buschman

‘Verbindend vermogen kun je ontwikkelen!’

‘Zet mensen bij elkaar en je krijgt gedoe. Gegarandeerd. Tegelijkertijd geldt: mensen willen geen gedoe maar verbinding.’ Aan het woord is Marco Buschman, auteur van Verbindend vermogen; de recente nummer 1 in de managementboek bestsellerlijst. ‘Mensen willen erbij horen, willen gezien worden, willen erkend worden. Die behoefte aan verbinding is van alle tijden. En van alle mensen.’

‘Begrippen als contact, vertrouwen en verbinding lijken iets softs te hebben,’ aldus Buschman. ‘Intussen zijn het in het bedrijfsleven harde voorwaarden om tot vruchtbare en duurzame samenwerking te komen. Contact komt immers voor contract. Verbindend vermogen is daartoe het sleutelbegrip.

‘Neem de inzichten van Stephen M.R. Covey. Hij onderzocht waardoor vertrouwen toe- of afneemt. Hij kwam erachter dat de factoren die nodig zijn om vertrouwen op te bouwen andere zijn dan de factoren waardoor vertrouwen als sneeuw voor de zon verdwijnt.’ Buschman legt verder uit: ‘Voor het snel opbouwen van vertrouwen zijn positieve antwoorden op twee rationele factoren cruciaal: heb je voldoende capaciteiten en ben je resultaatgericht? Oftewel, je capaciteiten dien je gewoon op orde te hebben en zorg dat je je resultaten naar behoren behaalt.’ Buschman vertelt dat de factoren waardoor vertrouwen snel afneemt emotioneler van aard zijn en zich meer in het karakter van mensen bevinden. Het gaat om intentie en integriteit: ‘Intenties gaan over onze motieven, onze agenda en het gedrag dat daaruit voortvloeit. Integriteit gaat naast de eerlijkheid, bovenal over geïntegreerdheid. Doe je wat je zegt? Ben je congruent in je gedrag naar zowel jezelf als naar anderen? Het is de moed hebben om te handelen in overeenstemming met je waarden en opvattingen. Het gaat over het activeren en integreren van alle lagen die je in je draagt: hoofd, hart en handen. Deze geïntegreerdheid is een voorwaarde om vertrouwen te behouden. Daarom, investeer in de emotionele verbinding met jezelf naast meer modellen en theorieën in je brein pompen.’

Het ego ontmanteld
Wat maakt dat leiders hoog op de apenrots willen zitten? Zoeken ze naar een beloning voor zichzelf of gaat het om het feit dat het op die plek mogelijk is om zaken te regelen die voorbij hun eigen persoon strekken?’ vraagt Buschman zich af. ‘De omvang van iemands ego heeft directe invloed op de kwaliteit van de verbinding met de ander. Als mensen ervaren dat een leider met grote regelmaat zichzelf centraal plaatst, neemt de kwaliteit van de verbinding af.’ Wie trekt successen naar zich toe en wie gunt juist de eer aan het team?

‘Ik heb het graag over Verbindend vermogen, omdat het de sleutel is tot het creëren en onderhouden van krachtige (zakelijke) relaties. Buschman besluit: ‘Als verbindend vermogen voldoende wordt ingezet, valt het niet speciaal op. Tegelijkertijd geldt: als het verbindend vermogen ontbreekt, raken mensen losgezongen van zichzelf of komen ze alleen te staan. Ik denk dat mensen juist het ontbréken van verbindend vermogen massaal herkennen.’

Guido van de Wiel, schrijver en ghostwriter van managementboeken, verbonden aan onder meer Verdraaide organisaties en De veranderbrigade. Hij is executive coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias School for Business and Society. Eind 2015 is hij verkozen tot Trendwatcher of the Year 15-16.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden