Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Meer klanten met affiliate marketing in 60 minuten

Affiliate marketing lijkt het minst populaire onlinemarketingkanaal binnen de online marketingmix. Het kanaal waar het minste kennis over gedeeld wordt, waar je het minste over leest of hoort. Met Meer klanten met affiliate marketing in 60 minuten verandert dat. Een preview.

Jennifer Kok | 6 maart 2017 | 3-5 minuten leestijd

Affiliate marketing staat als kanaal op de derde positie van onlinemarketingkanalen waar we in 2015 het meeste in investeerden. Affiliate marketing is populairder dan ooit, tijd om meer kennis van eigen Nederlandstalige bodem te delen.

Affiliate marketing als buitenbeentje

Dat wij Nederlandse marketeers veel geld investeren in affiliate marketing, maakt affiliate marketing nog geen kanaal dat zich in iedere organisatie gevestigd heeft in de onlinemarketingmix. Affiliate marketing sluit steeds vaker het rijtje van in te zetten onlinemarketingkanalen af, maar valt niet te vergelijken met Search Engine Advertising (SEA), Search Engine Optimization (SEO), Social advertising of Display Advertising. Affiliate marketing is het buitenbeentje.

En dat maakt affiliate marketing ook zo’n mooi onlinemarketingkanaal. Het onderscheidt zich van de rest. Het vergt specialisme, passie en aandacht. Als je zonder passie begint aan affiliate marketing, zowel vanuit adverteerders als publishers (partners) dan ga je het niet volhouden in dit vakgebied. Passie breng je over in de samenwerking met je partners en affiliate netwerk(en).

Daarnaast geloof ik dat deze samenwerking de kern is van de affiliate samenwerking. Tooling en systemen zijn belangrijk, maar niet de kern. Dit in tegenstelling tot andere kanalen als SEA en Social advertising, waarbij de systemen en tooling de kern is. Doordat de affiliate samenwerking de kern is, is accountmanagement een erg belangrijke factor. Een factor die je kunt optimaliseren, maar waarbij je geen harde uitspraken kan doen over de extra omzet na optimalisatie. Het contact met partners, zogenoemde affiliates of publishers, brengt de samenwerking naar een hoger niveau op basis van goodwill en extra budget.

Affiliate marketing kent ook een zekere vrijheid van de adverteerder en publisher. Een publisher kiest wat hij promoot en kan een adverteerder advies geven over wat bij de publishers doelgroep past. Tegelijkertijd ligt het risico, door de betaling in commissie en per gedane transactie, volledig bij de publisher. Het is vrijwel risicoloos voor de adverteerder en dat creëert een vrijheid voor hen. Dit is in tegenstelling tot de systemen van Google en Facebook, waarbij het risico volledig bij de adverteerder ligt vanwege de afrekening op CPC of vast budget. Hier hoeven niet per se bestellingen uit voort te vloeien.

Affiliate marketing is…

Concreet zou je kunnen zeggen dat affiliate marketing gelijk staat aan partner marketing, waarbij de partner betaald wordt op basis van de gedane bestellingen van de bezoekers via de website van de partner. Stel: je hebt een uitgebreide blogpost geschreven over je favoriete stad, dan kun je daar een affiliate link in plaatsen naar jouw favoriete hotel. Als jouw bezoekers zo geïnspireerd zijn dan ze zelf ook naar deze stad willen en boeken via de link die op jouw website staat, krijg jij daar een commissie over.

De succesfactor van affiliate marketing

Wat affiliate marketing zo anders maakt ten opzichte van de andere onlinemarketingkanalen, is wat tegelijkertijd de succesfactor van affiliate marketing is. Verplaats je eens in de ander: wat zou jij fijn vinden als vanuit een organisatie of partner zou gebeuren? Speel daarop in! De meest simpele dingen als het snel reageren op vragen, het geven van waardering en het creëren van specifieke acties of promotiematerialen kunnen je campagne al veel verder brengen.

Meer klanten met affiliate marketing in 60 minuten helpt je verder op weg dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Gericht op zowel adverteerder als partner, om elkaars investering te begrijpen maar ook om elkaar en zichzelf verder te helpen dan waar ze nu zijn. Van de eerste stappen binnen affiliate marketing, denk aan het opzetten van jouw eigen website of campagne, tot het kiezen voor de juiste samenwerkingen, het maken van analyses en het doen van optimalisaties. Voor iedere startende, beginnende of iets meer gevorderde affiliate topper, die het potentie ziet in zijn eigen website of campagne en graag stappen maakt om verder te komen.

Jennifer Kok is affiliate marketeer. Het is niet alleen haar dagelijks werk, maar ook haar favoriete onderwerp voor blogs en artikelen die onder andere verschijnen op frankwatching.nl. Het is haar ambitie om affiliate marketing meer bekendheid te geven in Nederland. Ze is de auteur van Meer klanten met affiliate marketing in 60 minuten.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden