Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.

Preview

Mike Hoogveld | 7 juli 2017 | 3-4 minuten leestijd

Denk als een startup - 9 manieren om slimmer en innovatiever te ondernemen

In Denk als een startup laat Mike Hoogveld zien hoe je door te denken als een startup slimmer, wendbaarder, creatiever en innovatiever kunt worden. Een preview.

Wat alle ondernemingen met elkaar gemeen hebben is dat ze ooit zijn gestart vanuit het niets, opgericht op basis van een bepaald doel of idee. Weliswaar zijn de meeste ondernemingen snel na hun oprichting weer verdwenen maar vele zijn succesvol en groeien door. En op een bepaald punt ziet een groot aantal daarvan zich geconfronteerd met een eigenaardige paradox: door hun succes worden ze minder succesvol. Omdat ze ouder en groter zijn geworden, zijn ze de pionierende ondernemersgeest van hun beginjaren kwijtgeraakt. Waar ze ooit snel, flexibel en innovatief waren, zijn ze gaandeweg in zichzelf gekeerd en traag geworden door een focus op efficiency en voorspelbare resultaten. Hun wendbaarheid neemt af en dat maakt ze kwetsbaar.

Tegelijkertijd neemt het tempo van veranderingen, met name gedreven door technologische ontwikkelingen als internet en software, exponentieel toe. Er ontstaat zo een steeds groter gat tussen de veranderende markt, concurrentie en klanten enerzijds en de werkwijzen van organisaties anderzijds. Hierdoor sluiten hun producten, diensten, kanalen en klantprocessen steeds slechter aan bij de buitenwereld en raken ze achterhaald. Kortom, hun traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort.

Om in de toekomst bestaansrecht te hebben, is het noodzakelijk om fundamenteel anders te gaan denken: als een startup.

Een startup is een tijdelijke organisatie op zoek naar een businessmodel. Die tijdelijkheid maakt dat ze snel moeten zijn. En het zoeken maakt dat ze moeten experimenteren. En daarvan valt voor bestaande ondernemingen enorm veel te leren om slimmer, wendbaarder, creatiever en innovatiever te worden en zo sneller en meer waarde creëert voor de klant. Succesvolle startups werken vanuit negen ideeën die andere bedrijven kunnen helpen om weer terug te keren naar de essentie van ondernemerschap.

1. Creëer een inspirerende cultuur: formuleer duidelijke waarden en zorg voor diversiteit zodat een faciliterende context ontstaat van ‘stretch’, discipline en ondersteuning;

2. Richt een inspirerende omgeving in: zorg dat teams optimaal kunnen samenwerken en creëer open, zintuigen prikkelende ruimtes waar veel toevallige ontmoetingen plaats vinden;

3. Bouw een community: wordt onderdeel van een ecosysteem en realiseer mogelijkheden voor sport, ontspanning en tijdbesparende diensten zodat werk en privé door elkaar heen gaan lopen;

4. Leid vanuit vertrouwen: zorg voor focus en dienend leiderschap zodat teams de vrijheid krijgen om zelf verantwoordelijkheid te nemen en nieuwe dingen durven uit te proberen;

5. Innoveer: stel vernieuwing en verbetering centraal door falen te accepteren en multidisciplinaire teams te formeren die hun creativiteit optimaal benutten voor experimenten;

6. Stel de klant centraal: benut zo veel mogelijk bronnen om input en feedback van je klant te krijgen en spiegel jouw producten, diensten, kanalen en processen aan zijn wensen en gedrag;

7. Droom groot en lever topprestaties: richt je op het uitdagen van de status quo, visualiseer hiervoor een inspirerende droom en vertaal deze naar concrete doelen om mensen te triggeren;

8. Neem kleine stappen: werk incrementeel en iteratief en benut de 80/20 regel zodat je flexibel wordt in het effectief realiseren van je droom;

9. Blijf leren en ontwikkelen: werk met gestructureerde processen en methodieken om op topsnelheid te leren en haal daarin mensen uit hun comfort zone door ze te prikkelen op nieuwsgierigheid.

Voor het succesvol implementeren van deze ideeën zijn veel verschillende oplossingen mogelijk, maar belangrijk is in ieder geval om daarbij in kleine stappen te werken. Twijfel je nog of dit allemaal wel nodig is en of het jou en jouw organisatie echt verder kan helpen? Stel jezelf dan eens de volgende vragen: Zou jij al jouw spaargeld durven investeren in het bedrijf waar je nu voor werkt? En: wanneer heb jij voor het laatst iets voor het eerst gedaan?

Mike Hoogveld is expert op het gebied van agile business en lean startup. Hij is partner bij Holland Consulting Group en startupmentor, verricht wetenschappelijk onderzoek aan Nyenrode, is een veelgevraagd spreker en doceert aan diverse universiteiten en business schools. Hij is de auteur van Denk als een startup.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden