Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Ik verf tot ik sterf - en 343 andere 'slechte' slogans

Bij een bedrijfs- of reclameslogan is de scheidslijn tussen ‘tenenkrommend slecht’ en ‘stiekem best grappig’ flinterdun. Zo adverteert een alzheimercafé bijvoorbeeld met de leus Vergeet niet te komen.

Christine Liebrecht | 15 september 2017 | 3-4 minuten leestijd

Een kinderdagverblijf heeft als slagzin Uw kind, ook ons een zorg en aannemersbedrijf Braak gaat voor Sinterklaasrijm met Een timmer timmert, een tandarts boort… maar wij zitten lekker in Velsen Noord. Wat maakt deze slogans ‘slecht’? Initiatiefnemers van Slechteslogans.nl en auteurs van het boek Ik verf tot ik sterf (en 343 andere ‘slechte’ slogans) Christine Liebrecht en Tefke van Dijk doen er graag een boekje over open.

Eind 2011 begonnen we met de website slechteslogans.nl en al snel merkten we dat we niet de enigen zijn die zich storen aan slechte, onoriginele en onbegrijpelijke slagzinnen. Inmiddels staan er ruim 1300 slogans op onze blogsite en hebben we vele Twittervolgers en Facebookfans. Zij vinden er wat van. Terecht. Zo waren zij zeer verdeeld over Hema, de worst musical ever, de slogan van Hema de musical en ‘winnaar’ van de eerste Slechtste Slogan Verkiezing in 2012.

Heel wat mensen kunnen het niet waarderen als bedrijven Nederlands en Engels door elkaar gebruiken voor een ‘grappig’ effect, maar sommige mensen kunnen er wél om lachen. Wat denk je van It’s de Cock that makes the man van herenmodezaak Jan de Cock uit Tilburg? Zelf zegt eigenaar Jan-Hein de Cock nadrukkelijk dat het om zijn eigen naam en de betekenis van ‘haan’ gaat. In de modezaak heeft hij dan ook her en der beelden van hanen geplaatst. We moeten vooral niet denken dat iets anders ‘de man maakt’.

In ons boekje presenteren we de opvallendste en meest creatieve voorbeelden van de site slechteslogans.nl en de ‘gelukkige’ winnaars van de jaarverkiezing van de slechtste slogan van Nederland. We presenteren insights, achtergronden, interviews met experts en vooral heel veel slogans. Hoe slecht zijn deze slogans eigenlijk, zijn ze soms ook niet heel grappig, creatief, aansprekend en effectief als ze leiden tot uitgebreide media-aandacht en meer klandizie?

Zijn de bedenkers van slechte slogans nu verliezers of winnaars van die jaarverkiezing? Ze waren in ieder geval stuk voor stuk in hun nopjes met de dubieuze titel ‘Slechtste slogan van het jaar’. Aannemer Leon Braak beschouwt de prijs als een compliment voor zijn creativiteit: “Ik vind het leuk om gekke zinnen te bedenken, eigenlijk vind ik dat nog leuker dan mijn echte werk als aannemer. Vaak heb ik ze in vijf minuten bedacht. Het moet allemaal wel een beetje humor hebben. Dat we de sloganverkiezing hebben gewonnen, is echt fantastisch.”

De winnaars van onze verkiezing kunnen ieder jaar rekenen op een fikse dosis publiciteit. “Het was hartstikke druk, met Radio 538, lokale televisie, kranten”, aldus Jan-Hein de Cock van It’s de Cock that makes the man. “Ook qua klandizie liep het goed na de verkiezing. Mensen kwamen speciaal langs voor ‘de modezaak met die slechte slogan’. Mensen maken ook vaak foto’s bij de etalage.” Op de dag van de bekendmaking stond de telefoon bij heibedrijf Steenman (Iedere paal gaat erin) vanaf zes uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds roodgloeiend. Kranten, radio, televisie: allemaal wilden ze aandacht besteden aan dé slechtste slogan van het jaar. Kapper Don Schröder (Zit je haircut) werd het allemaal bijna te veel. Hij ontving zelfs een felicitatiebrief van de burgemeester van Utrecht.

En zo bereiken de slogans uiteindelijk precies waarvoor ze bedoeld zijn: ze trekken de aandacht, worden onthouden en vergroten de naamsbekendheid. Best goed eigenlijk. Of zijn de slogans in ons boek toch echt heel slecht? Oordeel zelf (en geniet)!

Christine Liebrecht is universitair docent Communicatie- en Informatiewetenschappen aan Tilburg University. Tefke van Dijk is zelfstandig redacteur en journalist bij De Schrijfzolder. Ze zijn de auteurs van Ik verf tot ik sterf.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden