Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Managementboek van het Jaar 2018 - De jury blogt! - Over uitgaven in eigen beheer

Dit jaar vinden we opvallend veel boeken in onze jury-leesstapels die door de auteurs zelf zijn uitgebracht. Zijn eigen uitgaven boeken van ‘mindere kwaliteit’? Zeker niet!

Daniëlle de Jonge | 6 november 2017 | 2-3 minuten leestijd

Er zijn allerlei redenen te bedenken voor eigen uitgave: de creativiteit niet kwijt kunnen bij een uitgever of bijvoorbeeld een eigen verdienmodel voor het boek bedenken. Beoordelen we deze boeken anders dan de exemplaren die via een uitgever op de markt zijn gekomen? Nee, ze krijgen uiteraard evenveel aandacht, inhoudelijk kritische blikken en worden langs de meetlat van de beoordelingscriteria gelegd.

De eerste selectie van de boeken die wij als jury lezen wordt gedaan door Managementboek. De boeken die in aanmerking komen helpen een organisatie als geheel verder, op welk vlak dan ook. Gaat het meer om persoonlijke vaardigheden van de manager – denk aan thema’s als timemanagement – dan komt het niet bij ons op het bureau terecht. Ja ik weet het, met managers die top in hun vel zitten help je ook het bedrijf vooruit. Maar ergens moet een grens liggen, en die ligt dus bij onderwerpen die op de organisatie in brede zin zijn gericht. En dat zijn er elk jaar weer vele! Terug naar de zelf uitgegeven boeken, want ook die verschijnen op dit vlak volop. In een eerder blogbericht schreef ik over hoe wij het lezen aanpakken. Een belangrijk punt blijkt de verzorging: hoe staat het met de vormgeving en de cover? Soms pikken we op dat vlak een eigen uitgave er meteen uit, dan is er erg veel of juist veel te weinig aan gedaan. Dat laatste is zonde, want in een tijd waarin beelden steeds meer zeggen doet het behoorlijk wat voor een boek.

Het grootste verschil zie ik op inhoudelijk vlak. Wie iets boeiends te melden heeft en dat in een boek verpakt, wil daar – zo stel ik me voor – alles aan doen om het aantrekkelijk te verwoorden. Hoe leuk en goed iemand ook schrijft: een redacteur is daarbij onontbeerlijk. Er zijn tegenwoordig diverse vakexperts te vinden die daarmee helpen. En toch…. niet iedereen schakelt zo iemand in. Een boek over een interessant onderwerp verzandt dan soms in een oeverloze weergave van alle kennis die iemand heeft. Of te veel oude wijn in nieuwe zakken. En dat zijn zelden boeken om blij van te worden. Overigens: deze zaken zien we soms ook bij boeken die door uitgevers zijn uitgegeven.

Gelukkig worden we van de meeste boeken wel blij. Of juichend blij en dan verdienen ze straks een plaatsje op de longlist, wat ongetwijfeld een mooie mix van eigen uitgaves en boeken van uitgevers wordt.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Ze is de voorzitter van de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018)

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden