Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Matthijs Steeneveld | 14 november 2017 | 3-4 minuten leestijd

Optimisme - Hoop - Veerkracht - Zelfvertrouwen

We leven in een drukke maatschappij: meer mensen dan ooit hebben burn-out en psychische klachten zijn één van de belangrijkste redenen voor ziekteverzuim, los van het persoonlijk leed. Vaak bekijken we deze klachten vanuit een negatieve bril: er is wat mis.

In mijn nieuwe boek Optimisme Hoop Veerkracht Zelfvertrouwen leg ik uit hoe mensen beter om kunnen gaan met stress en tegenslag door juist hun positieve eigenschappen te versterken. In deze preview lees je direct enkele tips uit het boek.

Psychologisch kapitaal zijn vier wetenschappelijk bewezen eigenschappen die je helpen om met uitdagingen, stress en tegenslagen om te gaan. Iedereen heeft deze eigenschappen al (op z’n minst een beetje) en je kunt ze trainen. Net als je lichamelijke conditie, train je je psychologisch kapitaal door te oefenen. Ik maak daarbij gebruik van de positieve psychologie, waarbij je problemen erkent maar je energie vooral richt op het versterken van wat goed gaat.

Optimisme heb je als je gelooft dat jij invloed hebt, zodat je de situatie een beetje kunt verbeteren. Om je eigen optimisme te vergroten, kun je de bekende oefening positief dagboek doen. Schrijf elke dag drie momenten op waarop je je goed voelde. Schrijf bij elk moment op wat jouw invloed daarop was. Als je blij werd van het mooie weer, dan is jouw bijdrage dat je naar buiten bent gegaan om er van te genieten. Besef dat jij een belangrijke rol speelt in de goede momenten!

Hoop is een positieve motivatie omdat je het doel waardevol vindt én een idee hebt hoe je dat doel kunt bereiken. Mensen zijn hoopvoller als ze het geloof hebben dat ze dat doel kunnen bereiken. Om je hoop te vergroten, neem je eerst een doel in je hoofd dat jij waardevol vindt. Bedenk vervolgens minstens 5 manieren om dat doel te bereiken. Naast een plan A, bedenk je ook een plan B, C, enzovoort. Goede kans dat al deze opties je hoopvoller maken!

Veerkracht betekent dat je bij tegenslag kunt terugveren en er zelfs van kunt groeien. Veerkracht betekent niet dat je altijd maar door blijft zetten, zelfs als het te veel is. Ken je grenzen en zorg voor jezelf. Maar als je je bij tegenslag hulpeloos blijft voelen, word je vaak niet gelukkiger en wordt de situatie niet vanzelf beter. Gelukkig heeft elk mens al (een beetje) veerkracht. Gebruik je eigen veerkracht voor een tegenslag, door jezelf te herinneren hoe je in het verleden succesvol met tegenslagen bent omgegaan. Wat hielp je eerder om terug te veren?

Zelfvertrouwen is het geloof dat jij een bepaalde taak met succes kunt uitvoeren. Dat komt niet uit de lucht vallen, maar ontstaat doordat je begrijpt wat er nodig is om de taak te volbrengen. Neem een taak in je hoofd die je spannend vindt. Knip de taak als het ware in stukjes en bedenk hoe je de spannende stukjes zou kunnen aanpakken. Wat kun jij doen? Wiens hulp kun je inschakelen? Zo vergroot je het vertrouwen dat jij er een succes van maakt.

In mijn boek lees je wat deze eigenschappen precies inhouden. Met begrijpelijke theorie en direct toepasbare oefeningen kun jij het psychologisch kapitaal van jezelf en anderen vergroten. In het hoofdstuk over werk lees je hoe je als team hiermee aan de slag kunt. Daarnaast beschrijf ik ook de keerzijde: je moet natuurlijk niet doorschieten van optimisme in naïviteit of van zelfvertrouwen in arrogantie.

Matthijs Steeneveld is psycholoog, trainer en auteur. Hij is redactielid bij het Tijdschrift Positieve Psychologie en traint professionals om te werken met positieve psychologie. Hij is de auteur van Optimisme - Hoop - Veerkracht - Zelfvertrouwen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden