Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Antal de Waij | 22 december 2017 | 2-3 minuten leestijd

Content! - Zuurstof voor je klanten

Twee van de drie bedrijven die contentmarketing gebruiken als instrument, hebben deze strategie niet vastgelegd, aldus het Amerikaanse Content Marketing Instituut. In Nederland is dat niet heel anders. Marketing- en communicatiemensen die content inzetten om klanten te werven of te behouden, moeten heel veel beslissingen in korte tijd nemen. In Co2ntent! Zuurstof voor je klanten neem ik je mee door het proces om effectief content te maken voor je klanten. Ik gebruik hiervoor het Content Marketing Canvas. Een preview.

Co2ntent! is een eigentijds boek dat is voorzien van een interactief ‘laagje’. Dit bestaat uit een extra website www.zuurstofvoorjeklanten.nl en een Facebook Messenger Chatbot die vrijwel elke pagina in het boek van extra informatie voorziet. Zo worden mijn ideeën over contentmarketing ook toegepast door lezers van interactieve informatie te voorzien.

Het Content Marketing Canvas

Het boek beschrijft een model in 8 stappen en helpt je als lezer beslissingen te nemen en vast te leggen.

Stap 1 De klantreis als uitgangspunt

Door het gedrag van klanten en hun informatiebehoefte te doorgronden ben je in staat de juiste informatie aan te bieden. Het boek legt de nadruk op de digitale klantreis in 7 fasen; awareness, overwegen, voorkeur, actie, ervaring, binding en ambassadeurs.

Stap 2 Doelstellingen bepalen

Het boek helpt je om je doelstellingen zowel kwalitatief als kwantitatief te formuleren en slaat daarmee een brug tussen bedrijfsdoelstellingen en meetbare digitale doelstellingen.

Stap 3 Klantinzichten centraal

Hoe maak je een buyer persona? En welk onderzoek moet je daarvoor doen? Daarbij wordt ook het veranderende klantgedrag via smartphones onder de loep genomen.

Stap 4 Content doelgericht maken

Je kernboodschap kan worden aangepast aan de fase waarin jouw klanten zich bevinden in de customer journey. Hiervoor gebruik ik wetenschappelijke modellen om tot een slimme contentarchitectuur te komen.

Stap 5 Je strategie

Hier worden de belangrijkste digitale hulpmiddelen behandeld, die je kunt inzetten in je strategie om jouw boodschap onder de aandacht van (potentiële) klanten te krijgen. Denk daarbij aan adverteren, SEO, storytelling, influencer marketing, inbound marketing, utility content, productinformatie en user generated content. Met deze mix van tactische hulpmiddelen geef je je strategie vorm.

Stap 6 Je contentformat

Deze stap bevat maar liefst 20 redactionele formats, van de voor de hand liggende (tekst, afbeeldingen en video) tot aan de inzet van wiki’s, apps en infographics. Ook nieuwe formats als Virtual Reality en Augmented Reality ontbreken niet. Voorbeelden daarvan illustreer ik in de Facebook Messenger-omgeving.

Stap 7 Contenttype

De lat wordt hoog gelegd door onderscheid te maken tussen contentformats en -typen. Als inspiratie voor als je zelf aan de slag wil, geef ik een uitgebreide beschrijving van 49 contenttypen die je kunt gebruiken. Elk type krijgt een plaats in de customer journey.

Stap 8 Verspreiding van content

Het onder de aandacht brengen van je content is misschien wel een van je belangrijkste activiteiten. Daarom vind je hier naast modellen ook methoden om je contentbereik te vergroten, én hoe je de levensduur van je content vergroot.

Elk van bovengenoemde stappen wordt in het boek voorzien van voorbeelden en vastgelegd in het Content Marketing Canvas. De Facebook Messenger-omgeving maakt het lezen van het boek interactief en leuk. Dat maakt dat Co2ntent! een praktische handleiding voor iedereen die klanten wil werven of behouden met content.

Antal de Waij heeft met zijn contentmarketingbedrijf Engagement Media talloze klanten geholpen met strategie en implementatie van content. Hij deelt zijn ervaringen in dit boek en weet haarfijn het kaf van het koren te scheiden. Hij doceert Contentmarketing, Sociale Media en Digitale Strategie aan diverse gerenommeerde opleidingsinstituten. Hij is de auteur van Content!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden