Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Six Batteries of Change - Laad je bedrijf op voor verandering

Peter De Prins (Professor Change Management, Coaching & Leiderschap) en Kurt Verweire, (Professor Strategie) van Vlerick Business School lichten speciaal voor Managementboek hun nieuwe model en boek Six Batteries of Change toe. Is dit nu wéér een model voor verandermanagement? Zeker niet!

Peter De Prins, Geert Letens, Kurt Verweire | 30 januari 2018 | 3-4 minuten leestijd

In deze turbulente tijd is iedereen het erover eens: als organisatie moet je in beweging blijven. In de praktijk is het realiseren van impactvolle verandering vaak een grote uitdaging. Als professoren van Vlerick Business School, waar zowel individuele professionals als organisaties leren hun leiderschapsstijl en transformatievermogen verder te ontwikkelen, komen we dit dagelijks tegen. De overgrote meerderheid van de managers krijgt het niet voor elkaar effectieve en blijvende verandering tot stand te brengen. Verrassend, gezien het uitgebreide aanbod van duizenden boeken en de talloze adviseurs op dit gebied. Het was voor ons aanleiding om dit fenomeen te onderzoeken. Het resultaat is een concreet nieuw model en praktisch handboek: Six Batteries of Change.

Van lineair naar flexibel

Veel van de traditionele modellen met betrekking tot verandermanagement hebben hun waarde verloren als gevolg van een steeds flexibeler omgeving. Ze gaan meestal uit van verandering waarbij punt A en punt B duidelijk te definiëren zijn en de afstand tussen die twee beperkt is. De uitvoering verloopt overwegend top-down en gebeurt stap voor stap. Die lineaire wereld is niet meer. Deze manier van denken geeft voorrang (of misschien zelfs exclusiviteit) aan het rationele proces. Het onderschat (en elimineert) het belang van de emotionele kant. Juist de combinatie van die twee is essentieel voor acceptatie, implementatie en betrokkenheid anno 2018. En daarmee voor de duurzaamheid van de verandering.

Energie als drijvende kracht van verandering

Verandering is veel onvoorspelbaarder dan vaak wordt aangenomen. Het is dan ook de hoogste tijd om de verouderde lineaire benadering te vervangen door iets dat meebeweegt met de huidige tijd en situatie. Ons Six Batteries of Change model gaat uit van energie als drijvende kracht van verandering. Alle batterijen moeten volledig opgeladen zijn voordat het zin heeft te investeren in verandering. De resultaten van ons onderzoek, bestaande uit een steekproef onder managers bij 112 bedrijven, zijn overweldigend. Organisaties met goed opgeladen batterijen scoren hoger op de effectiviteit van verandering. Hoe meer batterijen volledig opgeladen zijn, hoe groter de kans op succes.

De batterijen definiëren de zes key change areas binnen organisaties:

- Strategie

- Managementinfrastructuur

- Planning & implementatie

- Topteam

- Bedrijfscultuur

- Verbinding met medewerkers

Verandering is en blijft een complex fenomeen waarin niet alleen strategie- en projectmanagement, maar vooral ook mens- en cultuurmanagement essentieel zijn. Daarom dekken de zes batterijen álle aspecten binnen de organisatie. Effectieve verandering is daarmee een holistisch gebeuren waarin het één niet zonder het ander kan. De rationele batterijen omvatten de ‘hardware’ en gaan over strategie, managementinfrastructuur en project- en procesmanagement. De emotionele batterijen, de ‘software’, omvatten de dynamiek binnen het team, de mens en de cultuur. Vandaag de dag zijn managers inclusieve, integratieve leiders die middelen, proces, context en resultaat continu monitoren en kunnen meebewegen met nieuwe inzichten. Gehoor geven aan de cadans van dat wat er gebeurt, door te denken in termen van ritme, in plaats van in het maken van stappen. Die net zo goed de stabiliteit bewaken als de verandering neerzetten.

Hoe dit praktisch tot stand komt, staat uitgebreid beschreven in het boek. Dit aan de hand van een aantal duidelijk toepasbare modellen, voorbeelden en cases. Al met al hebben we binnen dit onderzoek de juiste voorwaarden weten te vinden om verandering binnen een organisatie te initiëren. Met Six Batteries of Change presenteren we een praktische en concrete methode die bedrijven helpt verandering beter te implementeren. Een model met tips en checklists om de juiste context te creëren die nodig is om een organisatie effectief en blijvend te veranderen.

Professor Peter De Prins, professor Kurt Verweire en professor Geert Letens zijn de auteurs van Six Batteries of Change.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden