Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Thijs Waardenburg | 29 maart 2018 | 2-3 minuten leestijd

Inhaken met sociale media in 60 minuten

Organisaties strijden constant om aandacht van consumenten. Zo ook op sociale media. De virtuele ruimte is daar weliswaar oneindig, maar de aandacht van consumenten is beperkt.

Aandacht kan natuurlijk gekocht worden met advertenties, maar aandacht kan ook verdiend worden met bijvoorbeeld inhakers. Daar gaat dit boek over.

Op maandag 8 februari 2016 plaatst HEMA een tweet met een foto van Jip en Janneke bestek met daarbij de tekst “Voor wie geen mes meer durft aan te raken”. Op het eerste gezicht lijkt het te gaan op een eenvoudige promotie. Het bericht wordt echter in korte tijd meer dan 800 keer gedeeld en ruim 700 mensen geven aan het bericht leuk te vinden. Daarnaast krijgt het bericht reacties als “Hij is..scherp ;)”, “kijk zo ken ik HEMA :P” en “haha, hij is weer geweldig!”. Dit lijken geen reacties die passen bij de promotie van kinderbestek. Wat blijkt? De mensen die reageren weten dat HEMA hiermee verwijst naar een spaaractie van Albert Heijn voor koksmessen en dat meerdere mensen op sociale media aangaven dat deze messen te scherp zouden zijn.

Dit bericht is een voorbeeld van een zogenaamde inhaker; Een bericht dat ingaat op een actuele gebeurtenis en on top of mind is bij mensen. HEMA is natuurlijk niet de enige organisatie die regelmatig via sociale media als Twitter, Facebook en Instagram inhaakt op actuele gebeurtenissen. Het bedrijf lijkt echter wel tamelijk succesvol te zijn. Maar wat zijn succesfactoren van inhakers en hoe kan dat gemeten worden? En waarom verspreiden organisaties eigenlijk inhakers via sociale media? Wat kan je ermee winnen? Dit soort vragen worden in ons boekje behandeld.

Over inhakers is al heel veel geschreven en er bestaan talloze inhaakkalenders die voorschrijven wanneer je moet inhaken. Gedegen praktijkgericht onderzoek over inhaken lijkt echter schaars te zijn. Gedurende het tweejarige onderzoeksproject The Network is the Message deden we onder meer onderzoek naar inhakers op sociale media. We verklappen onze belangrijkste conclusie alvast: inhaken loont! Het levert significant meer engagement op dan wanneer je niet inhaakt op actuele gebeurtenissen. In ons boek nemen we je mee in onze bevindingen, die we samen met verschillende creatieve bureaus hebben ontdekt. Hierbij gaan we verder dan anekdotes. We beschrijven een compact maar compleet overzicht over dit onderwerp.

Thijs Waardenburg is hogeschooldocent en onderzoeker bij de Hogeschool Utrecht. Op de bacheloropleiding Communication and Multimedia Design geeft hij onder meer les in social media analytics, user experience design en onderzoeksvaardigheden. Komala Mazerant is hoofddocent bij de opleiding Communicatie van de Hogeschool Rotterdam en verbonden aan kenniscentrum Creating010. Samen met docenten, studenten en het beroepenveld doet zij onderzoek naar contentcreatie in online netwerken. Ze zijn de auteurs van Inhaken met social media in 60 minuten.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden