Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Medewerkers als online ambassadeurs in 60 minuten

Veel bedrijven zeggen dat ze social media inzetten, in werkelijkheid is het maar weinig ‘social’. Content wordt bedacht op de marketingafdeling, terwijl er diepgaande vakkennis beschikbaar is in de rest van de organisatie. In deze preview pleit Stéphan Lam om ‘social’ terug in social media te stoppen, middels de persoonlijke netwerken van de medewerkers.

Stéphan Lam | 17 mei 2018 | 2-3 minuten leestijd

Sinds de komst van social media zijn het niet alleen de bedrijven die ons voorzien van tekst, foto’s, beelden en video. De penetratie van smartphones is hoog, bijna iedereen loopt met een kleine, krachtige computer in de zak. Daarmee is content eenvoudig gemaakt en gedeeld. Veel mensen zijn daar voortdurend mee bezig, kijk maar eens op Facebook en Instagram. Bedrijven moeten opboksen tegen al die content van onze familie en vrienden, die steevast voorrang krijgen op social media kanalen.

Maak gebruik van de kracht van mensen!

Een bedrijf is een verzameling van mensen. Dit zijn dezelfde mensen die ik hierboven beschreef. Ze zijn door de snelle technische ontwikkelingen allemaal in staat makkelijk content te maken en te publiceren. Deze mensen, de medewerkers, hebben kennis van de organisatie waar ze werken en vaak passie voor hun vak. Geen gebruik maken van deze vakkennis en passie is een gemiste kans. Kies jij voor een oppervlakkige inhaker op social media, gemaakt door een creatief bureau, of voor een waardevol artikel van een medewerker waar de lezer echt iets aan heeft?

Ieder heeft zijn eigen krachtige netwerk

Al die medewerkers hebben door de jaren heen zorgvuldig hun eigen netwerk opgebouwd, niet alleen offline, maar ook online. Middels LinkedIn bijvoorbeeld. Bedenk eens voor jouw organisatie hoeveel mensen er bij elkaar opgeteld in de netwerken van de medewerkers zitten. Hierin zit potentie voor bereik. Natuurlijk maak je de fout niet om misbruik te maken van deze waardevolle netwerken, dus dit keer ga je niet voor spam, maar voor relevantie. In mijn boek leg ik in zeven stappen uit hoe je dit aanpakt, welke voorwaarden er gelden en welke valkuilen er zijn.

Meer dan alleen content delen

In die zeven stappen beperk ik mij niet tot het delen van content door medewerkers. Voor vele marketeers is dit de valkuil; marketing schaft een tool aan en hieraan worden medewerkers gekoppeld. Vervolgens worden alle marketingboodschappen naar deze medewerkers gestuurd; delen maar mensen! Er is niets mis met content delen, maar zodra ‘alles naar iedereen’ gaat, dan is er iets mis. Daarnaast zijn medewerkers heus wel in staat zelf content maken of in ieder geval content te cureren.

Ontketen de kennis en trots van medewerkers

Met een gestructureerde, doordachte aanpak ga je aan de slag om medewerkers zo ver te krijgen dat ze hun trots en kennis gaan delen met hun netwerk. Op een authentieke manier. Als je dit goed aanpakt, dan levert het je iets op. Denk aan het aantrekken van nieuwe medewerkers, een betere reputatie of verkoop of upsell. Met mijn boek in de hand weet je precies welke stappen je kunt ondernemen in een dergelijk employee advocacy -of ambassadeurstraject.

Van een baan als IT-programmeur en informatieanalist is Stéphan Lam overgestapt richting digitale marketing. Na bijna tien jaar voor Microsoft Nederland als digital manager gewerkt te hebben is hij gestart als zelfstandig ondernemer. Onder de naam BoardroomSocial.nl helpt hij management met het effectief profileren op sociale media. Hij is de auteur van Medewerkers als online ambassadeurs in 60 minuten.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden