Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Een half jaar The Future of Shopping - Het boek komt tot leven

De grote veranderingen in retail begrijpelijk maken, dat is onze missie geweest toen we aan de slag gingen met The Future of Shopping.

Pauline Neerman | 18 mei 2018 | 3-4 minuten leestijd

Nog voor we wisten hoe het allemaal vorm zou gaan krijgen, was de opzet duidelijk: onze ‘purpose’ is het gemeenschappelijk brein in de sector vergroten, zodat meer gepassioneerde mensen met liefde voor het vak kunnen (blijven) ondernemen.

De faillissementen stapelen zich namelijk op in de handel, de leegstand grijpt in de winkelstraten om zich heen en we zien overal managers met de handen in het haar zitten: klanten zijn prijsbewuster dan ooit, shoppers kopen online en in het buitenland, de marges krimpen zienderogen terwijl de winkelhuren stijgen en de omzetten stagneren… Wat moeten ze toch aanvangen?

Er zijn zoveel fundamentele verschuivingen, die een blijvende impact hebben op alle spelers in de retail en FMCG (Fast Moving Consumer Goods), dat er een duidelijke nood is aan concrete informatie en kennis waar bedrijven echt iets mee zijn. Of je nu een boetiekhouder of een grote voedingsproducent bent, de uitdagingen zijn er voor iedereen.

Tijd nemen om de blik te verruimen

Alleen al het schrijven van The Future of Shopping is voor ons een droom die in vervulling is gegaan, maar het succes overtreft ook nog eens onze stoutste verwachtingen. Het was een ongelofelijke eer en verrassing dat we met ons debuut al meteen de prestigieuze prijs van Managementboek van het Jaar 2018 in ontvangst mochten nemen. Het toont eens te meer aan hoe prangend de vraag is naar meer kennis en inspiratie om de retail en FMCG futureproof te maken.

Om mee te kunnen in deze snelveranderende wereld is het noodzakelijk geworden om de blik te verruimen: naar de toekomst, naar de rest van de wereld, naar oude en jonge shoppers en zelfs naar potentiële concurrenten die vandaag nog niet eens bestaan. Als auteurs van The Future of Shopping hebben we ons daarom wat meer losgetrokken uit de organisatie, zodat we de blik naar buiten kunnen richten. Zo kunnen we nog beter door de bomen het bos zien.

Flexibiliteit is het mantra van succesvolle bedrijven vandaag, dus moesten we ook de hand in eigen boezem steken: na interne verschuivingen hebben we nieuwe daad- en slagkracht om niet alleen onze gezamenlijke boekdroom te realiseren, maar met dezelfde missie ook andere nieuwe projecten op te starten.

Meer dan een boek: aan de slag met inspiratie

The Future of Shopping wordt meer dan een boek: we begrijpen uit de vele reacties dat we het ook tot leven moeten brengen. Sinds de verschijning van het boek doen we dat al op internationale podia als veelgevraagde sprekers en met de RetailHunt-inspiratietours. Jorg reist naar de meest inspirerende steden met groepen retailers en merkproducenten, of brengt de inspiratie tot bij hen in keynote-presentaties en lezingen, terwijl Pauline het academische luik voor zich neemt.

Zo brachten op ons jaarlijkse RetailDetail Congress enkele van de grootste Belgische retail-CEO’s hun visie op The Future of Shopping: van de toekomst van food door Colruyt-topman Frans Colruyt over the future of fashion volgens ZEB-oprichter Luc Van Mol tot de toekomst van doe-het-zelf in een spetterende lichtshow van Hubo. De finale op het RetailDetail Congress was voor Jorg – of was het Amazons Alexa – met schitterende bijrollen voor een drone, een VR-setting en een live hacking-sessie.

In het najaar onthullen we heel graag nog meer nieuws, maar op dit moment is het al fantastisch om te zien hoe alles in een stroomversnelling is terechtgekomen. Als je het warme onthaal en de passie van de ondernemers in de sector zo voelt, zijn we er helemaal van overtuigd dat retail nog een hele zonnige toekomst tegemoet gaat. Het is een vuur dat we met veel plezier verder blijven aanwakkeren!

Pauline Neerman is hoofdredacteur bij RetailDetail. Samen met Jorg Snoeck heeft ze als missie het gemeenschappelijk brein in de tumultueuze retailsector te vergroten, zodat meer mensen met liefde voor het vak kunnen (blijven) ondernemen. Ze is een van de auteurs van The Future of Shopping, het Managementboek van het Jaar 2018.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden