Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Kern van de zaak - Waarde(n)vol zijn en blijven

Waarde(n)vol zijn en blijven, als organisatie en als mens. Is dat lastig? Ja. Want we zien organisaties die omvallen, klanten die zich – nog steeds – niet gehoord of gezien voelen en mensen die massaal afhaken of buitenspel staan.

Maaike Vrenken | 9 juli 2018 | 3-4 minuten leestijd

De kernvraag is: ‘Wat maakt dat je échte waarde creëert voor je klanten en daar blijvend succes in kunt boeken?’ Maaike Vrenken schreef er een boek over en geeft een simpel antwoord en concrete aanknopingspunten.

Het meest simpele antwoord op de vraag hoe je waarde(n)vol kunt zijn en blijven? Dat is: zorg voor een True-Value-Connection en geef daarbij de klant een plek in het hart.

Ik vond het hoogste tijd voor een nieuw denkkader om naar organisaties te kijken, ze in te richten en ze te besturen. Een denkkader voor nu én voor de toekomst. Mijn besturingsfilosofie heet True-Value-Connection. Het bijbehorende model is een driehoek met drie gelijknamige pijlers: True, Value en Connection, oftewel echtheid, waarde en verbinding.

Klanten – waarmee ik ook bedoel: studenten, burgers, patiënten,… – willen van organisaties allereerst zien dat zij echt en oprecht zijn in hun intenties én vooral ook in hun handelen: True zijn. Daarnaast moeten organisaties zorgen voor verbinding, de tweede pijler. Als mens is het de uitdaging verbonden te blijven met je eigen True, wat je hart je ingeeft, wat jou ten diepste drijft. Als organisatie is het zaak, je oprechte streven te tonen en te zorgen voor een klik bij mensen, klanten en partijen. Pas dan – als je echt en oprecht bent in je streven en handelen en anderen daaraan weet te verbinden – kan en zal er waarde ontstaan die betekenis heeft voor nu en later. Waarde is dus niet het startpunt, waarde is de resultante. Onnodig te zeggen, dat die waarde veel meer gedaanten kan hebben, dan alleen de financiële.

Dat is de kern van mijn verhaal en filosofie. En in die driehoek van True-Value-Connection, geef je de klant de plek die hij verdient: in het hart. Dat betekent dat jij oprecht begaan bent met die klant, dat je hem hoort, ziet en weet wat er bij hem speelt. Dat betekent ook – en dat is de lakmoesproef – dat je met de inrichting en besturing van je organisatie de klant écht centraal stelt. Dat moet je aan alles kunnen zien en voelen.

De klant bepaalt uiteindelijk, of wat jij tot stand brengt, waarde(n)vol is voor nu en voor later.

Waarde(n)vol zijn en blijven, de klant in het hart hebben en houden, dát is de Kern van de zaak. Verbinding is daarbij het sleutelwoord; de klant in het hart sluiten de opdracht.

Dit boek kan worden gelezen als een managementboek – hoe organisaties waarde(n)vol te maken voor de toekomst – maar ook als een boek over persoonlijk leiderschap en effectiviteit – hoe je te verbinden met dat wat er voor jou écht toe doet. 

Maaike Vrenken (1973) heeft met een achtergrond in bedrijfskunde inmiddels ruim 20 jaar ervaring in het bedrijfsleven. Zij werkte 15 jaar bij Wehkamp en was daar de laatste 8 jaar als manager Customer Service verantwoordelijk voor de klantenservice in de breedste zin des woords. In 2017 startte zij haar eigen zaak: SPRAKELOOS advies. Als adviseur, sparring partner, kritische spiegel en spreker, helpt zij organisaties om beter voor hun klanten te zorgen. Maaike werkt altijd met de klant in het hart en helpt mensen en organisaties dat te adopteren.

Maurits Hoefnagels (1956) was collega bij Wehkamp en beëindigde in 2017 zijn werkzame leven in traditionele zin. Met zijn drijvende kracht hielp hij Maaike Vrenken bij de totstandkoming van Kern van de zaak.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Maaike Vrenken, Maurits Hoefnagels
Kern van de zaak

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden