Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.

Preview

Stefan van der Stigchel | 19 november 2018 | 3-4 minuten leestijd

Concentratie - Gefocust blijven in tijden van afleiding

Mails, appjes, banners, pushberichten, trending topics en kattenfilmpjes – het is tegenwoordig moeilijk dan ooit om je langer dan een paar minuten onafgebroken te concentreren. Is dat een probleem?

Ja, want Concentratie is onmisbaar om creatief en productief te kunnen werken. Tijd voor de wetenschap om met oplossingen te komen. In dit boek help ik je om als winnaar uit de strijd te komen. Ik laat zien hoe concentratie werkt, maak duidelijk hoe we ons werkgeheugen soms verkeerd gebruiken en leg de nieuwste wetenschappelijke inzichten uit. Maar bovenal geef ik technieken waarmee je je concentratie langer vast kunt houden.

Onze samenleving maakt op dit moment een uitzonderlijke ontwikkeling door. Door de enorm snelle digitale ontwikkelingen en de groeiende hoeveelheid beschikbare informatie bevinden we ons op dit moment in een aandachtscrisis. Veel mensen hebben moeite zich te concentreren door de continue afleiding van onze omgeving en de oneindige stroom informatie die tot ons komt. Eén moment van mentale zwakheid of verveling en de mobiele telefoon komt tevoorschijn. Als er dan eindelijk geconcentreerd gewerkt wordt komt er een nieuw bericht binnen, waardoor de aandacht weer is afgeleid.

Niet alle doemscenario’s die geschetst worden in zelfhulpboeken en de media zijn terecht. Er wordt veel onzin verteld: er is geen reden om aan te nemen dat we digitaal dement worden en er is geen solide wetenschappelijk bewijs voor een vermindering van onze intelligentie en creativiteit. Dit betekent echter niet dat er niets aan de hand is. Door het vele multitasken en de vele prikkels concentreren we ons niet optimaal. Maar er is goed nieuws: naast de opkomst van de digitale samenleving is er namelijk nog een ontwikkeling gaande, die van de toegenomen kennis over gedrag en onze hersenen. Hierdoor snappen we beter dan ooit hoe we ons optimaal kunnen concentreren. We hebben dus zelf de oplossing in handen om met de toegenomen informatie om te gaan en onze samenleving anders in te richten. Het gaat allemaal om het maken van de juiste keuzes.

Het regelmatig wisselen van taak zorgt ervoor dat je werk oppervlakkiger wordt omdat je nooit echt tot de kern van de zaak komt. Bij veel bedrijven wordt er verwacht dat er snel op berichten gereageerd wordt en moeten medewerkers verplicht chatschermen open hebben staan om snel bereikbaar te zijn. Medewerkers die snel reageren worden gewaardeerd om hun bereikbaarheid en reactiesnelheid. Maar je kunt je afvragen of dit de medewerkers zijn die zich optimaal concentreren.

Om medewerkers weerbaar te maken tegen de afleiding, is het belangrijk de concentratie goed te onderhouden. Concentratie is als een spier die je moet trainen. Hoe meer je traint, hoe beter de concentratie. Aan de potentie van medewerkers om zich te concentreren is niets veranderd. De inspanning die de concentratiespier moet leveren is echter wel veranderd: de spierkracht die geleverd moet worden om geconcentreerd te blijven neemt toe als je je omringt met afleidende prikkels en veel aan het multitasken bent. Het is zaak de spier zo sterk mogelijk te maken (en te houden), maar tegelijkertijd de benodigde spierkracht zo laag mogelijk te houden. In dit boek bespreek ik het nut van een wandeling in de pauze om de concentratie weer op te laden (het liefst in de natuur) in plaats van op je telefoon te kijken, de onzin van kantoortuinen en de voordelen van concentratietrainingen, zoals meditatie.

Stefan van der Stigchel is hoogleraar Cognitieve Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij focust in zijn onderzoek op hoe wij onze aandacht verdelen en hoe dingen onze aandacht trekken. Hij staat aan het hoofd van de onderzoeksgroep AttentionLab die bekijkt hoe aandacht en visueel bewustzijn samen ons beeld van de wereld vormen. Hij is de auteur van Concentratie - Gefocust blijven in tijden van afleiding.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden