Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Pierre Pieterse | 6 februari 2019 | 1-2 minuten leestijd

Algoritmisering, wen er maar aan!

Digitalisering van processen staat al jaren voorop binnen organisaties. Dat heeft ze enorm veel data opgeleverd. Maar ook niet veel meer dan dat. Toegevoegde waarde ontstaat pas als deze data op vernieuwende wijze worden ingezet. Dat schrijft Jim Stolze in zijn boek Algoritmisering, wen er maar aan!

Vroeger leerden computers door instructie, nu zijn er manieren gevonden om computers ook van ervaringen (data) te laten leren. Data zijn dan dus geen bijproduct meer, maar vormen de basis voor nieuwe producten en diensten, of zelfs voor compleet nieuwe businessmodellen. Dit kan door het gebruik van algoritmen. Inmiddels lijken algoritmen niet meer weg te denken, maar we weten maar weinig van ze. Nederlandse bedrijven zijn er in praktijk ook nog niet zo ver mee.

Aan algoritmen kleven ook risico’s. In sommige gevallen kunnen ze zelfs gevaar opleveren omdat we niet weten wat ze doen en waarop ze zijn gebaseerd. Daarnaast zijn er ook ethische risico’s. Want wat betekent de opkomst van algoritmen - en van kunstmatige intelligentie in het algemeen - voor privacy, moraliteit en de arbeidsmarkt? Ethici en filosofen zouden zich op dit punt meer moeten laten horen. De technische ontwikkelingen gaan immers veel sneller dan wij mensen kunnen bijhouden. Dat roept automatisch maatschappelijke vragen op die je niet alleen moet overlaten aan techneuten. Daarom ook is het raadzaam te werken met een model waarmee je data op een verantwoorde manier kunt verwerken, gebaseerd op de vier pijlers Fairness, Accuracy, Confidentiality en Transparency.

De gehele samenvatting kunt u lezen in de februari editie van Management Summaries, samen met samenvattingen van Verandermanagement veranderd (van Wouter ten Have en Steven ten Have), Alles onder controle (van Albert Holtzappel), en It Doesn’t Have tob e Crazy at Work (van Jason Fried en David Heinemeier Hansson).

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden