Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Agile belonen - Het waarderen van toegevoegde waarde

Agile belonen toont je hoe je door transparant belonen de toegevoegde waarde van je medewerkers waardeert. Rolf Baarda ontwikkelde hiervoor een model dat hij in het boek uiteenzet. Een preview.

Rolf Baarda | 21 maart 2019 | 2-3 minuten leestijd

‘Mijn vraag is waar jouw passie voor functiewaardering vandaan komt? Je bent supergedreven en enthousiast als je over je vak praat, maar waar komt dit vandaan?’

Deze en vele andere vragen kreeg ik op mij afgevuurd na de aankondiging dat ik een boek wilde maken over een onderwerp dat zo veel mogelijk van onze klanten interesseert. Die opdrachtgevers huren ons in om te adviseren over hun beloningsbeleid. ‘Daarom’, mailde ik in die aankondiging, ‘heb ik een simpel verzoek. Namelijk: als je mij één vraag zou mogen stellen over mijn vak, welke zou dat dan zijn?’

Nou, dat heb ik geweten.

‘Wat een leuk initiatief’, was meermaals de aanhef boven de veertig antwoorden die van diversen klanten mocht ontvangen. En zoals ik kon verwachten, liep de vraagstelling sterk uiteen.

De vragen waren nu eens strategisch van aard (‘Kan belonen bijdragen aan plezier en een betere wereld?’), dan weer tactisch (‘Hoe maak ik medewerkers bewust van de tegenprestatie die ik mag verlangen voor het salaris dat ik hen geef?’ en ook wel operationeel (‘Wat als een medewerker zichzelf niet herkent in de uitkomst van de Baarda Performance Indicator?’).

Veel vragen gingen ook over de toekomst (‘Ik ben heel benieuwd of we over tien jaar naar een systeem gaan dat medewerkers zichzelf gaan belonen.’) en over motiveren (‘Zijn bonussen om te bestraffen of om te belonen?’).

Wat mij triggerde toen ik al die de vragen las, is dat onderliggend mij de vraag werd gesteld hoe het salaris betekenis te geven voor mensen en de organisaties waarin zij werken. Gegeven de verschillende motieven van medewerkers om te werken, en ook ondernemingen even sterk van elkaar verschillen als hun strategische bedoelingen zijn.

Waar ben ik toen over gaan schrijven? Vooruitgang, zegt Freek de Jonge, komt voort uit frustratie, zoals de moderne koffiezetmachines hun oorsprong vinden in het Senseo-apparaat. Dit past wel bij mijn aard. Ageren tegen zaken die mij raken. In dit boek zit mijn ongenoegen verwerkt over de huidige beloningssystemen en waarom zij vaak zo gebrekkig werken. Waarom zij niet bijdragen aan werkgeluk.

Niet dat mijn gelijk in dit boek staat beschreven. Hier wil ik mijn ontdekkingen met jou delen. Mijn antwoorden op de vele vragen die mij werden gesteld. En wie weet leidt dit boek ook voor jou tot raadgevingen waarnaar je zocht, inzichten die nog ontbraken en wellicht een beetje inspiratie bovendien. Een boek voor hrm’ers, managers en directieleden die anders willen belonen dan de traditionele voorgeschreven systemen.

Rolf Baarda is chef de mission van Bureau Baarda, dé vernieuwers van beloningsmanagement. Met meer dan 25 jaar advieservaring kent hij alle ins en outs van het vakgebied. Hij is de bedenker van Model Baarda, een uniek model dat de toegevoegde waarde van medewerkers heel precies in kaart brengt. Eerder schreef hij de bestsellers Ken- en Stuurgetallen voor Personeelsmanagement, Belonen in Moderne Organisaties en Human Business Engineering. Agile belonen is zijn nieuwste boek.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden