Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Hans Groen | 4 juni 2019 | 3-4 minuten leestijd

Volle zalen - De beste strategie voor een uitverkocht event

In Nederland wordt heel veel georganiseerd. Er zijn veel zalen en veel stoelen te vullen. Mensen beginnen vaak enthousiast met de organisatie van een evenement, een seminar bijvoorbeeld.

Er is een onderwerp voor het seminar, er wordt een programma gemaakt, de sprekers worden uitgenodigd, tot zover gaat alles goed. Maar dan denk je: Oh ja, er moeten ook nog mensen komen, de zaal moet gevuld. Het is vaak een sluitpost. In dit boek lees je hoe je een zaal kunt vullen.

Niemand is gebaat bij een lege zaal. Een lege zaal staat voor mislukking, een volle zaal staat voor succes. De organisator wil een volle zaal, de zaalexploitant ook en dat geldt ook voor de sprekers of acteurs. En ook de bezoeker wil een volle zaal. Je steekt niet heel veel energie in een evenement waar maar anderhalve man en een paardenkop op af komt.

Vreemd genoeg is er nog nooit een boek over Volle zalen geschreven. Iedereen die een seminar, voorstelling of masterclass organiseert wil een volle zaal, maar  niemand weet precies hoe je dat voor elkaar krijgt.

Het vullen van een seminarzaal is mij niet vreemd. Ik heb 30 jaar ervaring in het organiseren van seminars, masterclasses en collegereeksen. Maar hoe zit het met theaters? Met bioscopen? Met popzalen? Kunnen mensen van elkaar leren? In dit boek probeer ik dwarsverbanden te leggen. Zodat een seminarorganisator kan leren van een filmproducent. En een organisator in de popwereld kan weer leren van een theaterproducent. Of van een zaalexploitant, sterker nog, van een dominee die erin slaagt in een neergaande markt duizenden bezoekers per zondag naar de kerk te trekken.

Dit boek barst van de praktijkcases. Soldaat van Oranje - De Musical is bijvoorbeeld al 9 jaar op rij uitverkocht. Hoe kan dat? Wat doen ze (allemaal) goed? TEDx zette de seminarwereld op zijn kop door geen entreeprijs te vragen. Slechts op uitnodiging ben je welkom. Het seminar is immers zo goed als het publiek. MBA in één dag is wellicht het meest succesvolle seminar ooit in Nederland. AFAS Live was tot op de laatste stoel bezet bij de komst van President Obama naar Nederland. Terwijl de toegangsprijs pittig was, de marketing slechts met de rem erop mocht plaatsvinden en dat ook nog eens in de zomerperiode. Hoe komt het dat Q-dance al bij aankondiging uitverkocht is in het Ziggo Dome? Wat is het geheim van André Rieu? De musical De Marathon creëerde beweging vanuit de inhoud en hield heel Rotterdam in haar greep.

Heb je eigenlijk wel iets aan deze lessen wanneer je zelf kleinschalige events organiseert, zoals workshops? Ja reken maar! Vergeet niet dat ook Soldaat van Oranje - De Musical begon met een briljant idee, een geweldige locatie en uitstekende marketing. De schaal is misschien wat groter, maar het proces is vergelijkbaar.

Hoe krijg je je zaal vol?

Daar is geen formule voor. Geen one-size-fits-all. Je moet het zien als een set van schuiven. Met de schuiven kun je spelen. De schuiven zijn bijvoorbeeld een briljant idee, een sterk programma, sprekers van formaat, een perfecte locatie, de juiste prijs en geweldige promotie. Is jouw zaal niet vol, dan staan de schuiven niet goed afgesteld. Is de prijs te hoog? De locatie onbereikbaar met het openbaar vervoer? Is de promotie krakkemikkig? Weten mensen überhaupt dat je iets organiseert? Zijn de sprekers van buitengewoon goed niveau? Is de trui wel goed gewoven? En zie je kans de weeffout eruit te halen?

Na het lezen, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Een kant-en-klaar recept dat je in iedere situatie kunt toepassen, bestaat helaas nog niet. En gelukkig maar, dat maakt het nu juist zo leuk!

Hans Groen is ruim 30 jaar organisator van zakelijke events zoals MBA in een dag. Tegenwoordig organiseert hij ook theatercolleges: kennisbites in het theater. Hij is de auteur van Volle zalen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden