Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Kabinet geeft toptalent douceurtje

In het NRC van 25 augustus 2008 konden we - toevallig op dezelfde bladzijde - twee aardige artikelen lezen, met de volgende koppen: ‘Kabinet stopt 4,5 miljard in spoor’ en ‘10 miljoen extra voor slimme leerlingen’. Is het toeval dat deze bijdragen vlak naast elkaar staan? En wordt daarmee onbedoeld een schril contrast tot uitdrukking gebracht?

Pierre Pieterse | 26 augustus 2008 | 1-2 minuten leestijd

Even rekenen: 4,5 miljard in het spoor komt neer op een investering van ongeveer 300,- per Nederlander. En uitgaande van de 40.000 hoogbegaafden waar NRC melding van maakt, betekent die tien miljoen dus 250,- voor iedere hoogbegaafde leerling. Het is misschien niet helemaal fair om deze cijfers tegenover elkaar te stellen, mede omdat de investeringen in het spoor worden uitgesmeerd over meerdere jaren. Maar daar staat tegenover dat voor het besteden van die tien miljoen voor slimme leerlingen scholen worden uitgenodigd projectvoorstellen in te dienen voor onderwijsprogramma's voor deze groep. Een commissie gaat beoordelen welke worden gehonoreerd, zo zegt een woordvoerder van het ministerie voor onderwijs. Nou, dan weten we het wel. Met andere woorden: hoeveel blijft er over voor de talenten. De toegezegde tien miljoen lijkt dan ook vooral werkverschaffing te zijn voor de ambtenaren van het Ministerie van Onderwijs, een ministerie dat overigens niet bekend staat als de werkplek waar de meest getalenteerde landgenoten graag willen werken...

Maar niet getreurd, ook al lijkt een minimale investering van 250,- per getalenteerde leerling (of wat daarvan overblijft) bij voorbaat weggegooid geld, tenzij dat bedrag nuttig wordt besteed door iets te doen aan de verveling waar de meesten van hen aan lijden tijdens hun schooltijd. Wie Toptalent van Ralf Knegtmans leest, zal daar echter niet van wakker liggen. Een aantal van de toptalenten die hij in dat boek portretteert, haalde met marginale cijfers de middelbare school en bleef vaak nog een jaartje zitten. Maar eenmaal bevrijd van het knellende schoolsysteem kwam het talent er dan uiteindelijk toch uit.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden