Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.

Preview

Mike Hoogveld | 15 mei 2020 | 3-4 minuten leestijd

Futureproof - Creëer zelf de toekomst van je organisatie

De toekomst laat zich niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof. Hoe kun je er met alle veranderingen en crises dan voor zorgen dat jij en jouw organisatie de winnaar worden in de markt van morgen?

De toekomst houdt ons aardig bezig, we denken er drie keer zo veel over na als over het verleden. Gek dus eigenlijk dat we op school wel geschiedenis maar geen toekomst als vak hebben. Want er is nogal wat gaande: we leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Logisch dus dat je je weleens afvraagt wat op de langere termijn nog de toegevoegde waarde is van jouzelf of jouw organisatie. En een disruptie zoals de Corona crisis doet je extra beseffen dat niets vanzelfsprekend is. Mede op basis van mijn recent aan Nyenrode afgeronde promotieonderzoek ga ik in Futureproof daarom in op de vraag hoe je relevant kunt blijven. Het doel is om jou praktische hulpmiddelen aan te reiken waarmee je concreet aan de slag kunt gaan om te zorgen dat jij en jouw organisatie er in de toekomst nog volop toe doen.

Allereerst laat het boek je bewust te worden van zes valkuilen in het voorspellen van de toekomst: tempoverschillen van veranderingen, paradigma's, lineaire extrapolatie, complexiteit, toeval en gebrekkige kennis. En je leert herkennen hoe jouw brein je hierbij onbewust beperkt in de vorm van optimisme, overmoed, vermijden van verlies, bevestiging zoeken en achteraf voorspellen. Ach ja, je bent ook maar een mens...

Hoe het dan wel moet? Allereerst heeft de toekomstbestendigheid van jou als werknemer of ondernemer en van de organisatie waarvoor je werkt weinig zin zonder onze planeet en samenleving. Dus zal je uitgangspunt altijd moeten zijn dat je hierop een positieve of ten minste neutrale impact hebt. Vervolgens heb je te maken met de enorme aantrekkende kracht van de dagelijkse operatie, zeg maar het ‘zwarte gat' van je agenda. Die belemmert je om in de toekomst te investeren, en voor je het weet moet je renoveren in plaats van innoveren. Daarom is het nodig om de juiste balans te creëren tussen ‘run' en ‘change' activiteiten. Ik noem die activiteiten de Veerkrachtige Vier: 80% van je tijd en geld moet gaan naar Verrichten en Verbeteren, en 20% naar Vernieuwen en Veranderen.

Maar hoe krijg je dat nou voor elkaar? In het boek bied ik je een simpel vierstappenmodel om die balans te bereiken. Het begint bij je purpose: wat drijft jou en jouw organisatie? Op basis hiervan dien je vervolgens op adaptieve wijze je waardecreatie strategie te optimaliseren. En hiervoor dien je jezelf en anderen te motiveren door een mix van vier vormen van leiderschap. Waarbij je bewezen middelen ter beschikking staan, zoals de ‘voice of the customer' en het iteratieve Denk-Doe-Leer proces.

En dat proces is nooit af. Het is een creatieve zoektocht waarbij je jezelf soms opnieuw uit moet vinden en steeds dingen zult ontdekken. In essentie draait het dus om aanpassingsvermogen: sneller leren dan alle anderen. Oftewel, ondernemerschap. Want de beste manier om je toekomst te voorspellen is om deze zelf te creëren.

Dr. Mike Hoogveld is een veelgevraagd spreker en gastdocent op het gebied van toekomstbestendigheid. Naast zijn werk als adviseur bij het mede door hem opgerichte bureau nlmtd, verricht hij aan Nyenrode wetenschappelijk onderzoek naar succesfactoren van toekomstbestendige organisaties. Ook is hij auteur van diverse bestsellers: zijn recente boeken (Agile managen; Denk als een startup) bereikten de nummer 1 en 2 positie van de Managementboek top-100 en werden genomineerd voor Managementboek van het Jaar, OOA Boek van het Jaar en de PIM Literatuurprijs. Futureproof is zijn nieuwe boek.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden