Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Marcel Wanrooy en Anthon van der Horst

‘Psychologie is hot’

Hoe word je gelukkig? Hoe zorg je voor een gedragen besluit? Of: hoe werken mensen effectief samen? Op deze en andere vragen biedt de psychologie steeds meer antwoorden. In het boek Groot psychologisch modellenboek verzamelden Anthon van der Horst en Marcel Wanrooy 51 psychologische modellen waarmee de manager deze antwoorden kan toepassen in zijn dagelijkse praktijk. Een gesprek over charisma, geluk en het gevaar van hokjes.

Ben Kuiken | 20 januari 2011 | 2-3 minuten leestijd

Heren, jullie hebben een kloek naslagwerk afgeleverd. Wat is het gevoel dat overheerst?

Anthon van der Horst (AvdH): Een gevoel van trots. Ja, dat mag je wel zo zeggen.

Marcel Wanrooy (MW): Ja, prima. Het boek is ook binnen gekomen van niets op de eerste plek in de management top-10.

In welk model moet ik trots plaatsen?

AvdH: Ik denk het flowmodel.

MW: Ja, dit geeft echt flow. En ook collectief, met z’n allen. Het is geweldig voor iedereen die meegeschreven heeft.

AvdH: We dachten: het is eigenlijk een wat ouderwets medium, een boek. En ook nog zo’n dik boek. Maar het is wel op een moderne manier tot stand gekomen; door een netwerk, een samenwerking, binnen en buiten onze organisatie.

Waarom moest dit boek er komen?

MW: Omdat het er nog niet was. Het was gewoon een schot voor open goal. Er zijn meer van dit soort boeken verschenen over allerlei andere modellen, op andere terreinen, maar op het vlak van de psychologie nog niet.

Maar is er ook behoefte aan?

AvdH: Ja, er is zeker behoefte aan. Psychologie is hot. Je kunt geen boek of krant of tijdschrift openslaan of het gaat over psychologie en over hoe je de inzichten van de psychologie kunt toepassen op jezelf. Je zou kunnen zeggen: het is bijna verslavend om meer inzicht te krijgen.

MW: En voor de werkende mens is het steeds normaler om je te verdiepen in je eigen psychologie en te kijken hoe je je team effectiever kunt laten functioneren. Hoe kun je beter leidinggeven? Ook voor mensen die niets met psychologie hebben, is het steeds normaler om je met dit soort modellen bezig te houden en je daarin te versterken.

Kun je een voorbeeld geven?

AvdH: Nou, er staan 51 modellen in, de lezer zal er geheid een paar van kennen. Wat ik zelf een hele leuke vindt, die is ook modern, is de zogenaamde dark side of personality. Bijvoorbeeld iemand is heel enthousiast, maar wat doet zo iemand nou als hij onder druk komt te staan? Iemand die normaal gesproken heel joviaal is, wordt volgens dat model bijvoorbeeld ineens passief, agressief. Hoe ga je met zo iemand om? Nou ja, een hele lijst van dat soort inzichten, die heel nuttig zijn.

MW: Dat model voorziet heel erg in de behoefte aan diepgang. Aan de ene kant hebben we behoefte aan how to-modellen, simpel, tools. Aan de andere kant merk ik in trainingen en leergangen dat mensen ook heel erg interesse hebben in hun schaduwkant. En met name diepgang bereiken willen daarin. De dark side of personality is daar een heel mooi voorbeeld van.

Kleeft er niet een gevaar aan modellen dat je mensen in een hokje plaatst?

MW: Ja, dat is een bekende valkuil. Elk model doet de werkelijkheid geweld aan. Ik vind het geen bezwaar, als mensen zich dat maar realiseren. Het geeft toch ook een inzicht, ook al is het een hokje. Ook een hokje geeft inzicht, geeft handvatten, is praktisch. Maar als mensen met verstand van zaken er naar kijken, dan snappen ze ook wel dat de werkelijkheid een stuk ingewikkelder is.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden