Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Menno Lanting

‘Kennis delen is macht!’

Begin februari prijkt Menno Lanting op de cover van Managementboek Magazine, om de verschijning De slimme organisatie, het derde deel uit de Lanting-trilogie, groots aan te kondigen. Indachtig het centrale thema van dat boek hier alvast enige krenten uit de pap. ‘De toegevoegde waarde van kennis delen is vele malen groter dan het risico. Kennis is niet langer macht, kennis delen is macht.’

Ronald Buitenhuis | 16 januari 2013 | 3-4 minuten leestijd

‘De kennis klotst bij veel bedrijven over de plinten, alleen slagen we er slecht in die kennis te ontsluiten. Wat ik momenteel zie, is dat bedrijven die jaren op innovatie van producten en diensten hebben ingezet, nu de organisatie zelf moeten innoveren. Dat wringt. Er is een geweldige onderbenutting van kennis. De complexiteit van organisaties is toegenomen en professionals lijken vaak meer bezig met mail en vergaderen dan met elkaar te bedenken hoe ze de organisatie kunnen laten aansluiten bij de 21ste eeuw. Omdat voor elkaar te krijgen, is alle denkkracht in de organisatie nodig, en niet alleen van hen die tot voor kort de beslissingen namen omdat ze tot het management of de directie behoorden.’

Maar deze stap wordt volgens Lanting nog te weinig gezet. Terwijl er technisch zo veel mogelijk is. Het is dus de truc voor leiders om organisaties zo in te richten dat de collectieve denkkracht van alle medewerkers maximaal gebruikt kan worden. Waarbij medewerkers zich steeds meer bewust zullen moeten zijn dat de mate waarin zij nieuwe kennis vergaren, verrijken en delen steeds belangrijker onderdeel wordt van hun functie. Menno Lanting wil met zijn boeken inzichtelijk maken hoe je digitale technologie kunt vervlechten met bestaande structuren. Om de ruimschoots aanwezige kennis te ontsluiten en te benutten. Te verdelen en te delen!

Lanting: ‘Een wake up call. Zo mag je mijn boeken zien. Ik wil mensen stimuleren zich realiseren wat er aan de gang is en daar over na te gaan denken. De wereld wordt transparanter. Hiërarchie zal af gaan nemen. Kenniswerkers nemen het heft in handen. Informatie komt voor iedereen overal beschikbaar, informatie zal beter gefilterd worden en bestaande distributiestructuren gaan vervallen. Techniek kan daarbij helpen organisaties slimmer te maken. De fout die veel organisaties maken, is dat ze bezig zijn de bestaande structuren in stand te houden en daar sociale media aan toevoegen in plaats van na te denken over hoe de organisatie van de toekomst eruit moet zien. We schuiven op van een industrieeltijdperk naar een netwerktijdperk.’

Het vervelende is nu dat de mens bepaald niet is mee ontwikkeld. De mens van nu verschilt niet veel et die van honderd jaar geleden. We zoeken nog steeds sterke leiders, we vertellen nog steeds liever niet wat we verdienen, en willen graag bij elkaar komen. Lanting: ‘Dus heb je het nooit over revoluties, maar altijd over evoluties. Er gaat veel energie verloren binnen organisaties om tools te introduceren. Je moet kijken wat er om je heen gebeurt en hoe je je organisatie kunt aanpassen aan de buitenwereld. Dat is allemaal geen rocket science. Meer kwestie van doen.’

Met De slimme organisatie is de Lanting-trilogie weliswaar af maar de reeks nog niet afgesloten. Er staat een nieuw boek op stapel dat de werktitel ‘Digitaal leiderschap’ draagt. ‘Connect! gaat eigenlijk over de relativering van de hype van social media, Iedereen CEO over hoe je organisaties toekomst bestendig organiseert, en ‘De Slimme Organisatie’ verordonneert echte verandering. In ‘Digitaal Leiderschap’ onderzoek ik wat de impact van al die veranderingen op leiders is. De toekomst van leiderschap ligt in elk geval niet in het zoveelste haakje in het organigram.’ Die toekomst, zo weet Lanting, ligt echt in ‘slimmer werken, in verbindingen leggen’.

(De februari editie van Managementboek Magazine waar u het hele interview met Menno Lanting kunt lezen, ligt 1 februari op de mat.)

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden