Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Juri Hoedemakers | 3 mei 2021 | 2-3 minuten leestijd

Juri Hoedemakers - De 16 functies van de hofnar: #1 Entertainer

Het was de hofnar die vroeger de koning een spiegel voorhield om hem op het rechte pad te houden. Hoe vergrootte hij het reflectieve vermogen van de koning? En wat kunnen wij daar in deze moderne tijd van leren?

De voornaamste taak van de hofnar was het vermaken en amuseren van de koning. De koning moest vaak dag in dag uit naar verschillende serieuze raadgevers, hooggeplaatsten, gelovigen en geleerden luisteren. Koningen hadden een zwaar takenpakket, dus een beetje afleiding tussendoor waarbij hard kon worden gelachen was meer dan welkom. En daarnaast geloofde men in de middeleeuwen dat lachen goed was voor de spijsvertering. Het entertainment was zeer divers. Het entertainment van de hofnar kon bestaan uit: muziek maken, zingen, dansen, grappen maken, honen en betrekken, imiteren, omkeringen, dichten, poppenshows opvoeren en magische trucs. Dit entertainment was vaak een uitlaatklep om even te ontsnappen aan de zware taken die het koningschap met zich meebracht, maar inhoudelijk zaten er vaak boodschappen in verborgen om het reflectieve vermogen van de koning te verhogen. Zo kon de koning bijvoorbeeld worden geconfronteerd met zijn eigen gedrag doordat de hofnar hem imiteerde, een voorval beschreef in een gedicht of een lied ten gehore bracht met daarin de pijnlijke uitspraken die een koning had gedaan.

Tegenwoordig
Wie zorgt tegenwoordig voor het entertainment op de werkvloer? Welnu, we kennen allemaal wel die lollige collega of sarcasme-koning binnen het bedrijf. Deze mensen lijken vaak alles te kunnen zeggen zonder dat anderen boos worden. Tegelijk zitten er wel vaak boodschappen in verborgen die andere collega's even achter de oren doen krabbelen. Maar als we iets dieper nadenken komen we op nog wel meer zaken die ons even doen ontsnappen aan de sleur van de dag. Denk maar eens aan de radio of de kantoorhond die we de laatste jaren steeds meer tegenkomen. Maar ook de hippe kantoorinrichtingen waar vooral de innovatieve bedrijven en start-ups om bekend staan. Een dartbordje hier en een tafelvoetbaltafel daar en bij sommige bedrijven zelfs hele gamerooms en glijbanen. Afgezien van dit soort fysiek vermaak speelt entertainment ook een rol op de inhoud. Zo is het bijvoorbeeld enorm belangrijk ‘hoe' zaken gebracht worden. ‘De manier waarop' bepaalt vaak hoe een boodschap wordt ontvangen. Als we dat op een leuke manier verpakken blijft het voor iedereen verdraagzaam. Want het moet natuurlijk wel leuk blijven.

Juri Hoedemakers is winnaar van de scriptieprijs aan de Erasmus Universiteit. Hij heeft een Bachelor in Media & Entertainment Management, een Master in Bedrijfskunde en een specialisatie in Management van Verandering. Hij legt een wetenschappelijke verbinding tussen het hedendaagse management en de hofnar van vroeger, waarbij hij en centrale rol inruimt voor reflectie. Hij is bestuursadviseur van Voedselbanken Nederland en staat op het punt om als jongste lid ooit toegelaten te worden tot CMC, bureau voor verandermanagement. Hij is de auteur van Gezocht: Hofnar m/v.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden