Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Gaat het om het merk of om de (top)man?

De dood van Apple oprichter Steve Jobs deed afgelopen week de discussie over zijn al dan niet onmisbare bijdrage aan het sexy concern weer opleven. Sommige analisten vrezen een serieuze teruggang op termijn. Maar anderen zien het genuanceerder. Zij denken dat Apple – mede door de goed gevulde pipeline met volgende generatie Apple producten – de eerste tijd in staat zal zijn de suprematie te continueren.

Ralf Knegtmans | 11 oktober 2011 | 2-3 minuten leestijd

Beide kampen hebben overigens weinig discussie over de grote assets van de te vroeg gestorven visionaire topman. Hij was ontegenzeggelijk het creatieve brein van het bedrijf. Daarnaast had Jobs een ongekend gevoel voor esthetiek en vormgeving, gekoppeld aan een bijna ziekelijke hang naar perfectie. Tijdens de vele productintroducties bleven het charisma van Jobs en zijn gevoel voor timing zelden onopgemerkt. Standaard gehuld in casual zwarte St. Croix coltrui, een Levi’s 501 ‘stone washed’ spijkerbroek en klassieke 991 New Balance gympen was hij door zijn authentieke en enthousiastmerende manier van presenteren in staat om grote groepen klanten van alle generaties aan zijn producten te binden. Met name dat laatste maakte hem uniek. Jobs gaf vorm aan het digitale leven van honderden miljoenen mensen op aarde en veranderde de standaards in de wereld van computers, telefoons en de muziekindustrie. Hij was een grootmeester in het verfijnen van de technologie.

Hoewel hij al jaren ernstig ziek was, deed Jobs zelf niet al te dramatisch over de dood. In zijn inmiddels befaamde commencement speech aan de universiteit van Stanford gaf hij aan dat dood in zijn ogen de slimste uitvinding van het leven zelf is. ‘It is life’s change agent. It clears up the old, to make way for the new.’ Aan dat laatste zullen zijn opvolgers bij Apple zich voorlopig enigszins moeten vasthouden.

‘Er is geen enkele manier om ’s werelds grootste productgenie te vervangen’, schreef Mark Anderson, vooraanstaand technologieanalist bij de New York Times vorige week. Maar hoewel Steve Jobs ontegenzeggelijk behoort tot een van de meest invloedrijke mensen uit de Amerikaanse geschiedenis, heeft hij inmiddels een bedrijf achtergelaten waar zijn corporate DNA geborgd is. Nieuwe managers bij Apple zijn onder andere geselecteerd op hun hang naar perfectie en hun oog voor detail. Hun motivatie om voortdurende verbeteringen aan te brengen aan de fraaie productenrange wordt vanaf de eerste werkdag via management development programma’s gezekerd. Net als de trotse bedrijfscultuur en de traditie om geen buitensporige uitgaven te doen in welke categorie dan ook. Ten slotte is het merk inmiddels een magneet geworden voor ‘the best and the brightest’ uit de hele wereld, waardoor een continue instroom van toptalent gewaarborgd is.

Of Apple op langere termijn kan vasthouden aan de dominante marktpositie en ongekende winstgevendheid, zal vooral afhangen van het managementteam dat Jobs de afgelopen jaren om zich heen heeft gebouwd. Onder hen de nieuwe topman Tim Cook. Deze ingenieur van origine is een stuk minder extravert en charismatisch dan de oprichter. Bij de recente presentatie van de nieuwe iPhone-versie was men dan ook allerminst lyrisch over het optreden van Cook.

Maar er is een geruststellende gedachte voor de introverte nieuwe CEO. Dienende leiders doen het over het algemeen beter dan verwacht en klanten kopen geen charisma, maar sexy Apple producten

Reageren? Graag! Via @RalfKnegtmans (twitter). Of verder luisteren? Kan ook, en wel hier!

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden