Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Geboekstaafd

Nienke van Oeveren | 11 januari 2013 | 1-2 minuten leestijd

De top 3 van Tjip de Jong

Tjip de Jong is als adviseur en onderzoeker verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. In 2010 verdedigde hij een proefschrift dat dieper inging op de relatie tussen sociale netwerken, leerprocessen en innovatie. Hoe ziet zijn top 3 eruit?

1 Lord of the Rings door J.R.R. Tolkien
‘Een geweldig verhaal, Lord of the Rings! Het is me voorgelezen toen ik jong was. Nu zie ik dat het een mooie duiding is van de uitdagingen waar leiders voor staan. Je verwacht namelijk niet dat Frodo de held wordt. Ook als je geen CEO bent, heb je dus de kans een heldenrol te vervullen. Ook een nuttig inzicht: Frodo kiest er zélf voor om de ring te dragen. Organisaties worstelen er vaak mee hoe mensen in hun kracht te zetten, maar Frodo laat zien dat medewerkers dat het beste zelf kunnen doen door te kiezen voor een uitdagende klus.’

2 Hans en Grietje door de gebroeders Grimm
‘Eigenbelang komt eerst, is de les uit Hans en Grietje. Eenmaal opgesloten door de heks werken Hans en Grietje slecht samen. Als Hans en Grietje uiteindelijk weer contact hebben, blijkt hun gezamenlijk belang en uiteindelijk duwt Grietje de heks in het vuur. Samenwerken voor een gezamenlijk belang dat raakt, is zo belangrijk! In veel bedrijven staan belangen van afdelingen, van mensen of directieleden vaak diametraal tegenover elkaar.’

3 De Bremer stadsmuzikanten door de gebroeders Grimm
‘Eric Koenen beschreef in mijn boek de metafoor tussen De Bremer stadsmuzikanten en de talentvolle zzp’er die wegtrekt uit de grote onderneming. Jonge mensen willen zelf impact hebben, bovendien slagen organisaties er niet vaak in een werkgemeenschap te maken waar je aan wilt blijven bijdragen. Helaas is het nog te vaak een economische noodzaak om zelfstandig te worden. Ondernemen is veel meer dan dat! Alleen dan lukt het om het verschil te maken. Net zoals de Bremer stadsmuzikanten.

Het lezen van sprookjes helpt om de ontwikkelingen in je eigen organisatie te duiden. Om er perspectief aan te geven. Ze bevatten belangrijke lessen, die de meeste lessen uit managementboeken overleven.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden