Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

It’s the energy, stupid!

De strategie van Google is dat hun producten tien keer beter moeten zijn dan wat er op de markt bestaat. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Door in het wilde weg te bezuinigen, te reorganiseren en processen te stroomlijnen? Door medewerkers vette bonussen voor te houden? Niets van dit alles. Bij Google sturen ze op energie. Want nieuwe energie leidt tot betere prestaties.

Hans van der Loo | 27 oktober 2013 | 2-3 minuten leestijd

Ik wil het over Nederland hebben. Want in ons land doen we precies het tegenovergestelde als wat Google doet. We streven ernaar kampioen bezuinigen te zijn, we reorganiseren ons suf, en we gooien er de zoveelste procesverbetering tegenaan. Het resultaat daarvan laat zich in de Energiemonitor aflezen. Deze monitor is de eerste serieuze verkenning naar het energieniveau van Nederlandse werknemers. De uitkomsten ervan laten zien dat het niet best gesteld met hun energie. Terwijl de tegenwind van de crisis harder waait dan ooit, is maar een op de vijf werknemers (19 procent) bereid om een extra tandje bij te zetten. Bijna twee op de vijf (38 procent) doet alsof zijn neus bloedt en gelooft het allemaal wel, terwijl een derde van de medewerkers (34 procent) zich een slag in de rondte werkt zonder dat dit tot betere prestaties leidt. Een op de tien medewerkers (9 procent) is helemaal afgehaakt. Het gevolg hiervan is dat ruim de helft van de menselijke energie (51 procent) uit organisaties weglekt. Nederlandse bedrijven en organisaties werken op halve kracht.

Wat veroorzaakt dit energieverlies? Het ligt niet aan het feit dat werknemers onvoldoende bevlogen of betrokken zouden zijn. Dat valt reuze mee. Nederlanders zijn hardwerkende en gepassioneerde mensen die het aardig met elkaar kunnen vinden. In weerwil van wat alle passiegoeroes ons doen geloven, ligt het echte probleem niet hier, maar op twee andere vlakken. Ten eerste kijken Nederlanders niet meer naar buiten. De deuren en ramen van organisaties zitten potdicht. Men richt zich op interne besognes. Slechts één op de tien werknemers geeft aan een scherp oog voor nieuwe trends en ontwikkelingen te hebben. Tja. Ten tweede hebben we geen ambities meer. Er zijn geen richtinggevende langetermijndoelen. En als die er wél zijn, wordt verzuimd om ze in concrete gedragsvoornemens te vertalen.

Dan de hamvraag: so what? Nou heel wat! Energiegroei of -verlies vertaalt zich direct in hogere dan wel lagere prestaties. Een voorbeeld: ruim 70 procent van de energieke werknemers zegt het beste uit zichzelf te willen halen. Bij de minder energieke collega’s is dat slechts 25 procent. Wat moet je doen om te voorkomen dat je, net als de gemiddelde organisatie, slechts op halve kracht werkt? Meer aandacht aan je mensen geven! Daar is het namelijk slecht mee gesteld. De gemiddelde waardering voor het inlevingsvermogen van managers in werknemers is een matige 5,7. Laat je daarnaast inspireren door nieuwe mogelijkheden in je omgeving en durf het aan om forse ambities te stellen. Als je wilt weten hoe, ga eens langs bij Google. Daar hebben ze de succesformule van deze tijd allang gevonden: it’s the energy, stupid!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden