Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Bij welke restyling werk jij? (II)

‘Eigenlijk doen we wat in de wereld van de grote thema’s niet meer dan usance is: kijken, zoeken, vergelijken en meten, en vervolgens het format kiezen dat past. Met wellicht een vleugje hype maar niet meer dan een vleugje.’ Zo begeleidde ik de februari editie van Managementboek Magazine in 2012, de editie waarin we afscheid namen van het oude ‘krantenformaat’ en waren overgegaan op een handzamer en meer standaard ‘magazine formaat’.

Pierre Pieterse | 4 december 2013 | 2-3 minuten leestijd

En straks in 2014 zult u zien dat we weer wat hebben geschaafd. Niet aan het formaat, dat blijft hetzelfde, ook al niet aan de redactionele koers, we blijven berichten over managementboeken en hun auteurs, wel aan ons focus, aan onze presentatie om het wat preciezer te zeggen: meer online, wat minder offline. We gaan met andere woorden een voorschot nemen op de digitale wereld. Evenveel interviews, reviews, nieuws en ander divertissement als u van ons gewend bent, alleen anders verdeeld over de twee podia, wat meer toegespitst op het digitale podium. Meer bits, minder pagina’s!

Kortom: we gaan gewoon mee met de tijd. Eigenlijk waren we een beetje de loodgieter waar thuis de kraan maar bleef lekken, de kinderen van de schoenlapper. Schrijven over de onvermijdelijke opmars van een digitale bedrijfsomgeving maar dat dan wel op papier. Alle media zijn inmiddels sociale media, en dan is het wel zo handig om optimaal gebruik te maken van die typische instrumenten die sociale media eigen zijn. Het delen van informatie uit ons magazine gaat via Facebook of Twitter een stuk sneller en gemakkelijker dan kopiëren en opsturen.

Behalve van zestien vertrouwde pagina’s papier nemen we met ‘idealist, pragmaticus maar vooral systeemdenker (De vijfde discipline)’ Peter Senge ook definitief afscheid van onze langlopende serie Galerij der Groten. Voor wie afleveringen heeft gemist of ze nog eens in eigen context wil nalezen, hebben we onze interviews met de ‘grondleggers van management’ gebundeld in een ouderwets boek (ook digitaal verkrijgbaar!) met de voor de hand liggende titel Galerij der Groten.

En we nemen afscheid van de top-100 waarbij de nummer 1, Good to Great van Jim Collins, niet alleen nog steeds bijzonder actueel is (de eerste druk is uit 2001, dus van voor de crisis en van voor de doorbraak van internet) maar met een kleine twist tevens een bijna profylactische boodschap voor morgen bevat. De juiste mensen op de juiste plek is de centrale boodschap van deze klassieker. Ik zou er met de kennis van straks aan willen toevoegen: ‘de juiste dingen op het juiste moment’. Hoe moeilijk ook maar niettemin juist in het huidige tijdsgewricht waarvan eigenlijk niemand weet waar het naar toe gaat.

Daarom, maar ook omdat de tijd van het jaar erom vraagt, wenst de redactie u sprankelende feestdagen, en een goed verlicht 2014!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden