Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Geboekstaafd

De top 3 van Adrie Dolman

Adrie Dolman is agile coach en eigenaar van Adapt2Value. Hij helpt bedrijven met agile innoveren, concurreren en excelleren. Onlangs verscheen zijn boek Agile Marketing, dat genomineerd is voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016. Hij vertelt over zijn top 3.

Nienke van Oeveren | 27 oktober 2016 | 1-2 minuten leestijd

1 Reinventing organizations
Frederic Laloux

‘Wat is de volgende stap voor organisaties? Frederic Laloux beschrijft heel mooi de nieuwe organisatie als een levend organisme dat in zelforganisatie kan opschalen naar duizenden medewerkers. Die beslissen over hun eigen zaken, waardoor er constant mini-besluiten genomen worden en een organisatie steeds blijft veranderen. De enige manier om te kunnen blijven bestaan, is als een organisatie gebruikmaakt van de wijsheid uit de hele organisatie en door decentraal beslissingen te nemen.’

2 De Cirkel
Dave Eggers

‘Deze knap geschreven businessroman verhaalt over Mae die bij het meest succesvolle internetbedrijf ter wereld gaat werken. Zij geeft hiervoor al haar privacy op, want bij De Cirkel is echt alles transparant. Transparantie lijkt de oplossing voor veel problemen, maar Dave Eggers wijst je ook op de andere kant ervan; er gaat menselijkheid verloren en het kost tijd om transparant te worden. Hij zet je enorm aan het denken; in hoeverre ga je mee in transparantie? Bepaal je zelf waar de grens ligt of bepaalt een ander dat?’

3 Holacracy
Brian Robertson

‘Eerst was ik helemaal niet enthousiast over Holacracy. Robertson geeft namelijk een intensief administratief protocol met veel overleggen, waarbij medewerkers zelf hun rollen en verantwoordelijkheden vastleggen en aanpassen. Maar toen bij een complexe governance organisatie er veel onduidelijkheid was over verantwoordelijkheid en rollen in de transitie naar een Lean-Agile organisatie, bleek holacracy daar een uitkomst. Het gaf veel duidelijkheid en teams konden juist sneller tot ontplooiing komen.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden