Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Kjeld Aij - Zo maak je je visie concreet

Wie zich een ‘lean’ organisatie wil noemen, moet een duidelijk beeld hebben over wat het doel is van die lean aanpak. Veel bedrijven worstelen echter met het opstellen van zo’n toekomstvisie. Waar begin je?

Kjeld Aij | 16 oktober 2018 | 1-2 minuten leestijd

Vaak zie je wel wat mooie woorden op papier, zoals 'we willen het beste voor de klant'. Maar ja, dat zegt niets over hoe je als bedrijf functioneert als de lean transformatie eenmaal is volbracht. En dat is nu juist wat je helder wilt krijgen, want dat is de richting die je met z’n allen opgaat.

Een concrete beschrijving maken van de streefsituatie blijft voor veel lean zorginstellingen een moeilijke opdracht. Hierbij een paar zinnen die je wellicht kunt gebruiken als basiselementen:

- Een lean organisatie is te herkennen aan rust, reinheid en regelmaat. Dit is een betere voedingsbodem voor verbeteringen dan een ongestructureerde, rommelige omgeving.

- Alle diensten worden just-in-time geleverd. Dus geen voorraden en geen wachttijden, maar een continue flow.

- De kwaliteit van het eindproduct (de zorg aan de patiënt) is vastgelegd in alle handelingen en processtappen.

- Empowered teams nemen de beslissingen. Er is geen bureaucratie. De lijnen zijn kort en de verantwoordelijkheid ligt zo laag mogelijk in de organisatie.

- De leidinggevenden gebruiken visueel management om de processen te monitoren en feedback te geven.

- En, tot slot, ieder individu streeft ernaar om de organisatie elke dag een beetje beter te maken.

dr. Kjeld Aij is directeur van de divisie Acute Zorg bij Amsterdam UMC (voorheen VUmc en AMC) en gepromoveerd op de rol van leiderschapsgedrag bij een succesvolle en duurzame toepassing van lean principes in ziekenhuizen. Als auteur van het boek Wie vraagt wordt beter! treedt hij graag op als spreker en workshopleider.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden