Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Daniëlle de Jonge | 13 juli 2020 | 3-5 minuten leestijd

LinkedIn Power - 'Met de tips vergroot je je impact'

Omdat ik zelf heel actief met LinkedIn bezig ben, maakte dit boek LinkedIn Power meteen nieuwsgierig. Want ja, de basis heb ik uitstekend onder de knie. Maar wat is er nog meer mogelijk? 

Je mag mij gerust een zeer enthousiast gebruiker van LinkedIn noemen. Al jaren is het een vast onderdeel van mijn werkdag om dit platform te bezoeken. Nieuwe contacten toevoegen, iets van me laten horen aan bestaande relaties en inspiratie of kennis opdoen via posts van anderen. En natuurlijk zelf artikelen en updates posten. Blogs, vlogs, podcasts en andere content om mijn netwerk te helpen om klantgerichtheid en commercie onderscheidend vorm te geven. In presentaties en workshops die ik geef komt LinkedIn vrijwel altijd aan bod. De interactiemogelijkheden zijn zo groot én handig, dat gun ik al mijn klanten. Het is zonde als je er geen optimaal gebruik van maakt. Omdat ik er zelf al zo actief mee bezig ben, maakte dit boek LinkedIn Power meteen nieuwsgierig. Want ja, de basis heb ik uitstekend onder de knie. Maar wat is er nog meer mogelijk? Marjolein Bongers – dé expert als het gaat om dit sociale medium – heeft vast tips die ik kan toepassen, bedacht ik me. En dat blijkt inderdaad zo te zijn.

Op de voorkant van het boek staat ‘Van de basis tot het brein’. Dat geeft meteen aan dat het boek bedoeld is voor zowel degenen die LinkedIn nog niet zo goed kennen als de ervaren online netwerkers. Zo heb je het type ik-heb-een-profiel-en-accepteer-connectieverzoeken. Herken jij je hierin? Dat ga je erg blij worden van alles wat je al lezende ontdekt. Of nou ja, het zal niet zozeer alleen lezen zijn. Ik denk dat je begint met lezen in een luie stoel en binnen no time met het boek achter je laptop kruipt om meteen van alles uit te proberen of aanpassingen te maken in je profiel. Het is namelijk nogal actiegericht geschreven. Bovendien maakt de auteur steeds duidelijk waarom iets relevant is, dus heb je meteen de redenen voorhanden om aan de slag te gaan. De basis is ook echt de basis, een uitleg van waar je klikt om iets voor elkaar te krijgen. Met her en der screenshots om dat te verduidelijken. De basis is ook: wat zet je op welke wijze op je profiel, hoe post je een bericht en hoe werkt het nou met taggen en hashtags?

Denk je bij het voorgaande: ja hallo, dat is wel heel simpel en daar hoef ik niets over te lezen. Geen zorgen, want ook voor wie dit al op orde heeft is er veel te halen in het boek. Dat varieert van een ijzersterke kopregel tot slimme inzet van het blok ‘featured’ en een samenvatting die zowel (potentiële) klanten of werkgevers, LinkedIn én Google graag lezen. Je wilt immers wel opvallen en zakelijke doelen met het netwerk voor ogen houden, toch? Bongers gaat terecht uitgebreid in op het delen van content, zowel geschreven als in beeld. Met content val je op en blijf je in beeld. Video verdient in het boek een apart hoofdstuk, inclusief handige tips voor ondertiteling en een fijne thumbnail (dus niet zo een die het systeem kiest en waar je net met je mond open in beeld staat, dat idee). Nog niet zo lang beschikbaar en flink groeiende in populariteit: de LinkedIn Stories. Daar kun je helemaal los met info die je niet direct in posts wilt verwerken, maar wel graag wilt delen.

Door heel het boek komt ons brein her en der aan bod en er zijn twee complete hoofdstukken voor meer diepgang. Het eerste over de werking van het brein en het tweede over de beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini. Leerzaam in algemene zin en het zet je net weer anders aan het denken over hoe jij LinkedIn gaat gebruiken. Minstens zo boeiend om te lezen is het hoofdstuk over LinkedIns algoritme. In sommige hoofdstukken komen experts aan het woord – zoals over personal branding en online marketing. Dat had van mij wel in elk hoofdstuk gemogen, twee invalshoeken geeft nog meer inzicht.

Wil je jouw netwerk verder uitbouwen en versterken? Dan is LinkedIn in mijn beleving een must om goed te gebruiken. Met de vele tips in LinkedIn Power vergroot je je impact en onderstreep je jouw professionele manier van werken. Los daarvan ga je er ongetwijfeld veel plezier aan beleven. Wie weet ontmoeten we elkaar daar wel online. Succes!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden