Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Frank van Kuijck | 17 januari 2018 | 3-4 minuten leestijd

Managen of niet, dat is de vraag - 'Verfrissend'

Een in het oog springende titel gebaseerd op Shakespeare’s ‘To be or not to be that’s the question’ (Hamlet). Wat heeft deze uitspraak te maken met leiderschap, managen en sturen van organisaties en de wijze van samenwerking en de verschillende rollen hierin binnen ondernemingen?

In Managen of niet, dat is de vraag trekt Wiemer Renkema parallellen met de beroemde werken en lessen uit de oude werken van Shakespeare. Het blijken er vele zijn, wie had dat gedacht?

Renkema laat zien dat het samenwerken in organisaties, het managen binnen organisaties en de verschillende rollen die er bestaan binnen organisaties veel gemeen hebben met de toneelstukken van Shakespeare. Door middel van een vijftal bedrijven – scenes en ook thema’s laat Renkema zien wat de bedoeling is van een aantal stukken van Shakespeare. Ook laat hij zien welke lessen eruit zijn te trekken in de wijze waarop medewerkers, leidinggevenden en organisaties kunnen leren. Het boek beschrijft op een ludieke, eenvoudige en ook verbeeldende wijze de vergelijking tussen de rollen in een toneelspel en de dilemma’s en valkuilen die spelen in de samenwerking binnen bedrijven.

De vijf bedrijven – als metafoor voor akten in een toneelstuk – die in een dito aantal hoofdstukken met de verschillende thematieken aan de orde komen zijn:

1. Regie of ensemble? Over afgunst, verraad, liefde, vriendschap en bedrog.

2. Schmink of naturel? Over diversiteit, naturel en authentiek gedrag en buitenbeentjes.

3. Souffleur of saboteur? Over list en bedrog, normen en waarden en integriteit.

4. Tekst of stil spel? Over open en oprechte communicatie, liegen en zwijgen en eerlijkheid.

5. Spotlight of blackout? Over promotie, ontslag, balans, leiding geven en opvolging.

Met eenvoudige en simpele voorbeelden en verhalen uit de toneelstukken van Shakespeare bouwt Renkema zijn verhaal op waarbij hij met scenes tussen fictieve medewerkers, managers en bestuurders laat zien hoe een bepaalde rol of houding uitwerkt op één of meerdere gesprekspartners. In elk van de hoofdstukken illustreert Renkema het type persoon (archetype) en zijn of haar rol met verschillende voorbeelden en uitwerkingen zoals deze in de bestaande managementliteratuur vaker aan de orde komen. Te denken is onder meer aan het Luft en Ingham (Het Johari Venster), Lencioni (Kenmerken van een sterk team), Merill en Reed (Communicatiestijlen), Kübler en Ross (De verandercurve), Veith (De Zes organisatierollen), Olivier (De Vijf types bedriegers), Freud (Persoonlijkheid als ijsberg) en Thomas en Kilmann (Het Conflictmodel).

Het is dus niet zozeer een vernieuwing van denken die Renkema weergeeft, maar de vlotte, illustratieve en beeldende wijze waarop hij de koppeling met de toneelwereld legt is verfrissend. Hiermee is het een zeer toegankelijk boekwerkje met duidelijke en toegankelijke suggesties en tips die voor lezers herkenbaar zijn vanwege de gelegde paralellen. Alhoewel de boodschappen eenvoudig, toegankelijk en begrijpelijk zijn geschreven gaat het natuurlijk om de herkenning en de wijze van toepassing van de gebruiker. Want om bij de uitspraak van Shakespeare te blijven ‘to be or not to be, that’s the question…..’. Begrijpen en herkennen is één maar het gaat natuurlijk uiteindelijk om de wijze van toepassing in de praktijk.

Frank van Kuijck is een zeer gedreven onafhankelijk en zelfstandig professional in zowel audit en advies voor de public sector. Hij is kritische sparringpartner voor toezichthouders, bestuurders en organisatie om te helpen deze naar een hoger plan te krijgen. Specifieke aandachtsgebieden naast audit en verslaggeving zijn governance, control, risicomanagement en bedrijfsvoering. Deze laatste ook vanuit de specialisatie als operational auditor. Hij heeft een achtergrond als Partner in de audit en adviespraktijk bij Deloitte, is Voorzitter van RJ Werkgroep 645 - woningcorporaties en Docent Auditing aan de UVT Tilburg.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden