Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Dymph Neeteson | 23 januari 2019 | 3-4 minuten leestijd

Content! - 'Maakt belofte waar'

Hoera, het is zover! Ik heb eindelijk het boek Content! Zuurstof voor je klanten van Antal de Waij uit. Na het lezen van het boek zou je -volgens de achterflap- alle informatie moeten hebben om een contentstrategie te bouwen. Klopt dit? Ja, wat mij betreft wordt deze belofte zeker waargemaakt.

Content! staat namelijk bol van de handige lijstjes en schema’s, die houvast bieden bij het opzetten van een contentstrategie. Waarom ik dan toch het woord ‘eindelijk’ gebruikt heb? Omdat het boek -juist door deze lijstjes en schema’s- niet eenvoudig wegleest. Je moet goed je aandacht erbij houden om de schema’s te begrijpen en om bewust te registreren welke waardevolle voorbeelden De Waij allemaal geeft.

Gedoseerde content
Ik heb het boek echt in stukjes moeten lezen en dat terwijl het een onderwerp is dat mij als (content)marketeer buitengewoon boeit. Toegegeven, ik had toen ik het boek ontving weinig tijd, waardoor ik genoodzaakt was om het in kleine stukjes te lezen. Ik was veroordeeld tot lezen op de fiets in de sportschool of ’s avonds voor het slapen gaan nog even in bed. Er lekker inkomen is dan lastig. Nu, na mijn vakantie, kan ik vol trots zeggen dat ik het boek keurig uitgelezen heb.

Engagement
Mijn favoriete hoofdstuk was het hoofdstuk over engagement. Vooral het stuk over hoe je engagement kunt stimuleren. Ik help zelf bedrijven bij het online zichtbaard(er) worden, o.a. via social media, en dit vond ik een bijzonder bruikbare lijst. Je bent gauw geneigd om een beperkt aantal opties te gebruiken, uit gewoonte of een soort ‘gemakzucht’, terwijl er zoveel meer zijn. Op deze manier help ik niet alleen mijn klanten beter, maar houd ik het ook voor mezelf leuk en afwisselend.

Extra: online omgeving
Zelf lees ik nog steeds graag papieren boeken. Vandaar dat ik ook erg blij was met dit kleurrijke, gedrukte exemplaar. Ja, ik weet het, het is niet milieuvriendelijk, maar ik vind een e-boek op de een of andere manier pure armoede. Het doet voor mij af aan de beleving. En volgens mij neem ik ook minder in me op als ik vanaf mijn tablet lees. Maar dit terzijde. Tegenwoordig hebben veel (papieren) boeken een online omgeving waar je meer uitleg of voorbeelden over een bepaald onderwerp in het boek kunt vinden. Superhandig natuurlijk. Zo ook Content! Zuurstof voor je klanten. Ik merk alleen aan mezelf dat het nét teveel moeite is om tijdens het lezen van papier naar online te switchen. Best zonde, want zo mis ik allerlei nuttigs. Het zal voor veel mensen ongetwijfeld wél werken, alleen voor mij persoonlijk dus iets minder.

Voor wie
Ik kan me goed voorstellen dat Content! voor iemand met weinig kennis over contentmarketing een ideaal boek is, want het biedt alle handvatten die een beginner nodig heeft. Ik denk dat het voor de iets gevorderde contentmarketeer deels een bevestiging is van de al aanwezige kennis, maar zeker ook een handig naslagwerk. En -juist omdat het zo breed opgezet is- steek je er altijd iets van op. Persoonlijk had ik liever iets meer diepgang gehad bij bepaalde hoofdstukken, waaronder de customer journey. Maar die informatiebehoefte is ongetwijfeld voor iedereen, afhankelijk van zijn of haar voorkennis, anders. Ik realiseer me dat het onmogelijk is om iedereen volledig te kunnen pleasen. Maar misschien is het een idee voor een vervolg?

Conclusie
Ondanks mijn eerdergenoemde kanttekeningen, is het een heel volledig boek dat ik iedereen aanraad die serieus met zijn contentstrategie aan de slag wil.

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden