Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Carla Verwijs | 9 januari 2020 | 2-3 minuten leestijd

Make disruption work - 'Helder en met directe adviezen'

Zorg dat disruptie je niet overkomt, maar laat disruptie je voordeel worden. Dat is in het kort de boodschap van het mooie boek Make Disruption Work van Alexandra Jankovich en Tom Voskes.

Wat we tot nu toe aan disruptie zagen, in de retail- en reisindustrie bijvoorbeeld, is pas het begin. Dit biedt zowel risico's als kansen voor je bedrijf. De veranderingen die nodig zijn voor je bedrijf zijn veel ingrijpender dan enkel een technologisch probleem dat je ("eenvoudig") op kunt lossen. De auteurs beschrijven een aanpak volgens 5D's: Discover, Define, Determine, Drive en Delight.

Discover, of kijk om je heen. Wat gebeurt er in je eigen industrie, maar ook erbuiten? Volg (techologische) ontwikkelingen, maar bedenk dat het altijd om de klantbehoefte gaat. Hoe goed ken je je klant? Weet je wat zijn of haar behoeften zijn? De ware drijfveer achter disruptie is niet technologie maar een klantbehoefte waarin niet wordt voorzien Innovatieve bedrijven zien mogelijkheden en zijn in staat obstakels weg te halen.

Define: Definieer wat je gaat doen volgens een aantal nieuwe spelregels. Klanten zijn je échte assets. Ze zijn op zoek naar producten en diensten die hun behoeften vervullen, niet naar merken. Klanten verwachten overal dezelfde service, of dat bij je concurrent is of bij jou. Het zijn juist kleine marges die voor groei zorgen, winst wordt bepaald door de conversieformule ("Winner takes all"). Digitaal is een nieuw kanaal naast de bestaande, investeer hierin.

Determine: Bepaal vervolgens hoe je het gaat doen. Dit brengt organisatorische en technologische veranderingen met zich mee. Organiseer per horizon. Zie technologie niet als een kostenpost maar een business aanjager. Test en leer; geen grote projecten maar kleine afgebakende projecten waar je continue feedback op krijgt.

Drive: Maak het waar. Stel een winnende organisatie samen, met een aantal kerncompetenties. Hier ook: houd alles zoveel mogelijk in eigen beheer en zorg voor een naadloze workflow. Digitale initiatieven zijn geen projecten met een einddatum, ze hebben continue aandacht nodig.

Delight: Inspireer in de nieuwe wereld. Geef leiding vanuit een actieve visie, draag je klantgerichte instelling voortdurend uit. Overleven vraagt om moed, je eigen bedrijf disrupten, maar nietsdoen leidt tot falen. En, tenslotte, vertel je verhaal. Goede verhalen inspireren en verbinden, maak daar gebruik van.

Het boek eindigt met drie cases waar de auteurs zelf bij betrokken zijn geweest. In de marges staan verwijzingen naar de verschillende onderdelen in het boek. Deze cases zijn interessant, ze verlevendigen het boek. Ze laten ook zien dat digitale verandering mogelijk is

Make Disruption Work is een fijn boek voor wie niet van grote stukken tekst lezen houdt. Het boek heeft veel illustraties en beknopte teksten. Het verhaal is simpel en helder, met directe adviezen, maar de boodschap is duidelijk: afwachten is geen optie!

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden