Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.

Recensie

Mylene Bouwman | 24 november 2020 | 2-3 minuten leestijd

You do you - 'Een waardevol boek voor iedere ondernemer'

De laatste tijd horen we steeds meer over dat je jezelf als ondernemer moet onderscheiden en dat je een merk moet bouwen. Maar hoe doe je dat nu praktisch en wat levert het je op?

In You Do You gaan Nele Pieters en Stephanie Duval daar dieper op in. En ik zal alvast verklappen: dat gaat verder dan het idee dat je een niche aanspreekt en dat het op de lange termijn waardevoller is dan de massa aanspreken.

Community Brand Method
Volgens Pieters en Duval heeft het bouwen van een merk alles te maken met keuzes maken. En dan vooral drie hele belangrijke keuzes: need, transaction en rapport. Klinkt dat wat vaag? Het gaat om het herkennen van de behoefte van jouw klant, heel goed zijn in één ding (in plaats van vijf) en één type klant super goed helpen. De auteurs laten je een merk bouwen aan de hand van hun Community Brand Model. Zodra je dat model hebt ingevuld, heb je de basis van jouw merk klaar.

Bij het bouwen van een merk en een identiteit wordt ook het welbekende model van Jung gebruikt. Deze keer alleen niet om jouw klant te gaan aanspreken, maar om jouw eigen merk te vormen.

Vol met kritische noten
Het werd in de introductie al kort benoemd, maar waarschijnlijk ben je al bekend met de typische dooddoeners over het bouwen van een merk. Zoals dat je je prima meerdere doelgroepen kan richten met één merk. Of dat mensen een merk aanschaffen om bij een community te horen. Volgens de auteurs is niets minder waar. Ze komen in hun boek dan ook met kritische kanttekeningen en leggen je hun visie uit. Het fijne? Het maakt het bouwen van een merk een stuk eenvoudiger.

Bovendien staan in het boek een aantal quotes dik gedrukt en worden de belangrijkste punten verder uitgelegd. Op deze manier begrijp je snel de essentie en de achterliggende boodschap van het boek. Waardoor het toepassen een stuk eenvoudiger wordt.

Een merk bouwen enkel voor grote bedrijven?
Naar mijn mening is You do you een waardevol boek voor iedere ondernemer. Het bouwen van een merk is namelijk niet alleen relevant voor grote bedrijven, maar ook voor zzp'ers. In sommige gevallen zal je het als zzp'er wellicht iets anders willen benaderen, bijvoorbeeld vanuit een personal brand. Maar in de basis zijn alle inhoudelijke technieken voor ieder soort ondernemer van toepassing. Oftewel You do you is een praktisch boek vol met eigenzinnige visies.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden