Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

IT Basics - 'Haal eruit wat nodig is voor de eigen praktijk'

In mijn werk beweeg ik me als niet-IT-er op IT-terrein. Soms ik loop tegen vragen of termen aan die mij geen belletje doen rinkelen maar waar ik wel wat over moet zeggen. Daar speelt Ivan Verborgh op in met zijn boek IT Basics - Wat een manager hoort te weten.

Carla Verwijs | 11 februari 2021 | 2-3 minuten leestijd

In zes delen beschrijft Verborgh - wat hij noemt - IT basics en geeft inzicht in wat er wel of juist niet toe doet en welke aandachtspunten je als manager niet uit het oog moet verliezen. Het is handig dat elk hoofdstuk eindigt met vragen die je kunt stellen over het onderwerp en welke antwoorden je kunt verwachten.

Het eerste deel gaat over het programma of applicatie. Heb je te maken met maatwerk of off-the-shelf software? Ongeacht het antwoord, het is goed te weten dat er een programmeertaal aan te pas komt en dat er makkelijk fouten voorkomen in de vele regels code. Dat hoeft niet problematisch te zijn voor het functioneren en vaak lossen updates problemen op. In het tweede deel komt de database aan de orde. Een database is het onzichtbare deel (backend) en een bedrijf kan BI (Business Intelligence)-software gebruiken om rapportages te maken op basis van de data in de database. Een goede vraag is of zo'n vaak dure tool echt nodig is. Deel drie gaat in op frontend en backend. De database is gevuld met data. Er kan veel fout gaan met het invullen van data, waardoor visualisaties fouten laten zien (‘garbage in, garbage out').

In deel vier bespreekt Verborgh IT-concepten en must-knows. Hier speelt onder andere de vraag in hoeverre je mee wilt gaan met ontwikkelingen. Wil je altijd het nieuwste van het nieuwste of liever proven technology? Let ook op een mogelijke vendor lock-in, al is het soms niet mogelijk dit uit te sluiten. Het gaat er dan vooral om hoe je met zo'n vendor lock-in omgaat. De laatste tijd is veel aandacht voor het beveiligen van systemen. Deel vijf gaat hierop in. Welke strategie is er voor het maken van back-ups, systeembeveiliging en is er een internet policy? Ten slotte, in deel zes, komt het reilen en zeilen in de IT-sector aan bod. Het beeld dat buitenstaanders hebben van de IT-afdeling komt vaak voort uit de persoonlijke ervaring. En ook hoe IT-ers denken over klanten (gebruikers, jij dus) is onderwerp van dit deel.

De grote vraag is natuurlijk, welke IT-kennis heeft een niet-IT-manager nodig? Toen ik aan het boek begon, had ik te maken met een paar vragen waarvan ik sommige wel en andere niet terug zag komen in het boek. Verborgh moet een keuze maken uit het grote landschap en alle ontwikkelingen in de IT, wat me al lastig op zich lijkt. De context en de voorkennis van de lezer zal dan ook bepalen in welke mate IT Basics relevant is. Daardoor is IT basics van Ivan Verborgh eerder een boek om per onderdeel te lezen en daar uit te halen wat nodig is voor de eigen praktijk, dan een boek om van begin tot eind aan een stuk door te lezen.

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden