Recensie

Merk Ik Toolkit - 'Een erg compleet boek'

‘Een merk bouwen', wat betekent dat precies? En al helemaal als we het hebben over een persoonlijk en onderscheidend merk. Bij merken denken we al gauw aan de grote namen, zoals Apple en Nike.

Mylene Bouwman | 10 augustus 2021 | 2-3 minuten leestijd

Voor de meeste ondernemers is het bouwen van een merk een ver-van-hun-bedshow. Daarom maakt Alexandra Calmero het bouwen van een merk laagdrempelig voor je met haar doe-het-zelf pakket: de MERK IK toolkit.

De D-I-Y voor het bouwen van een persoonlijk merk
Als je het boek in handen hebt, zie je het al op de voorkant staan: een merk bouwen, vanuit jezelf. En als marketeer kan ik als geen ander beamen dat je een merk zelf moet bouwen. Vanuit wie jij bent en waar jij voor staat. Alleen dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het gaat verder dan simpelweg een logo en een aantal kleuren die je gebruikt als ‘huisstijl'.

Kijk naar jezelf van meerdere kanten
In haar boek laat Alexandra je van diverse kanten naar jezelf kijken. Denk aan vragen als: ‘wie ben ik?', ‘wat kan ik?', ‘wat wil ik?', ‘waarom?', ‘voor wie?' en ‘en wanneer?'. Een fijne basis om een sterk merk neer te zetten, wat volledig bij jou als mens past én aansluit op je ideale klant. Maar zoals Alexandra ook zegt: het vraagt om lef. Je moet doen, durven, dromen en aan de slag gaan. En dat is ook precies de reden dat zij van een boek een echt D-I-Y werkboek heeft gemaakt.

In 4 stappen naar een personal brand
Alexandra heeft de stappen voor een persoonlijk en onderscheidend merk uiteengezet in 4 modules. Zo helpt ze je in 4 stappen naar een sterk merk. Je begint bij jezelf: jouw persoonlijkheid en identiteit. Deze basis gebruik je voor de opzet van jouw strategie en doelgroep. Daarna ga je nadenken over hoe je zichtbaar wilt worden en welk verhaal je daarvoor inzet. Als laatste zet je al deze informatie om in een heuse merkbeleving met bijpassende content.

Echt aan de slag
De Merk Ik Toolkit vraagt van je om echt aan de slag te gaan. Je vindt er inzichten en inspiratie, maar vooral heel veel opdrachten. Het is daarmee een totaal ander boek dan alle andere boeken over merken en personal branding. Denk vooral niet dat je even ‘lekker gaat lezen'. Actieve houding, aan de slag! Er zijn ook nog diverse digitale hulpmiddelen beschikbaar gesteld, zoals de podcasts gevuld met brandstories van andere ondernemers.

Merk Ik Toolkit is kortom een erg compleet boek over het bouwen van een persoonlijk merk. Geschikt voor ondernemers die actief aan de slag willen en die van hun persoonlijkheid de kern van een merk willen maken. En daarmee een bedrijf willen bouwen wat volledig past bij wie zij zijn als mens.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.