Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ben Kuiken | 4 december 2008 | 1-2 minuten leestijd

Stop met veranderen!

In hun boek Onveranderbaarheid van organisaties vragen Leike van Oss en Jaap van ’t Hek aandacht voor de slecht begrepen en nauwelijks gewaardeerde kant van organisaties: haar identiteit. De auteurs sturen alle verandermanagers weer terug in hun hok.

Verandering moet, verandering is goed. Dat is althans de heersende gedachte in het moderne bedrijfsleven en zelfs bij de overheid. En dus storten we ons als lemmingen van de ene reorganisatie in de andere herpositionering. Allemaal om de markt voor te blijven, niet te verstarren of anderszins achterop te raken.

Uit onderzoek blijkt echter dat we er niet zo goed in zijn, in veranderen. Maar liefst veertig tot zeventig procent van alle veranderingen (de meningen verschillen nogal) loopt vroegtijdig vast of levert niet het gewenste resultaat op. Maar in plaats van dan maar eens even pas op de plaats te maken, gooien we er nog maar weer een verandertraject tegenaan. Het dode paard moet en zal in de benen komen, of het nou wil of niet.

Misschien, zo opperen organisatieadviseurs Leike van Oss en Jaap van ’t Hek voorzichtig, is verandering helemaal niet zo vanzelfsprekend. Misschien moet je sommige delen van de organisatie wel helemaal niet willen veranderen omdat je dan wel eens zijn identiteit zou kunnen aantasten. ‘Een organisatie die in alle opzichten veranderbaar zou zijn, is als een windvaan zonder stok of als een wiel zonder as,’ schrijven ze.

Onveranderbaarheid van organisaties vraagt aandacht voor de onveranderbare kant van organisaties. Opdat we de veranderingen en waarom die zo vaak mislukken beter gaan begrijpen. Dat is niet alleen een originele invalshoek, zij is ook broodnodig gezien de enorme ellende die alle veranderzucht momenteel aanricht. Origineel zijn ook de Intermezzo’s waarin wetenschappers van zeer divers pluimage schrijven over verandering en onveranderbaarheid in hun vakgebied. Zo kom je als lezer van alles te weten over aardappelziektes, taalvorming, filosofie en de gebouwde omgeving. Dat, en de bijzondere invalshoek, maakt dit boek zo veel interessanter en leuker om te lezen dan het zoveelste boek over verandermanagement. Kortom: een aanrader.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden