Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hoogspel rond PTT

Eind jaren tachtig werd marktwerking de panacee voor alle ingedutte en logge staatsbedrijven die weinig boodschap hadden aan hun klanten. Een van de interessantste voorbeelden van deze privatisering werden KPN en TNT die met vallen en opstaan hun weg naar de markt wisten te vinden. Communicatieadviseur Pol Schevernels beschreef hun moeizame werdegang in het boek Hoogspel rond PTT - 1988-2008.

Ben Kuiken | 13 augustus 2009 | 2-3 minuten leestijd

Wim Dik, Ben Verwaayen, Ad Scheepbouwer en vele anderen: Pol Schevernels heeft ze allemaal gesproken. Hij stond bovendien aan de zijlijn als (interim) communicatieadviseur van zowel de vroegere PTT en haar latere rechtsopvolgers TNT en KPN. Er zijn bij de verzelfstandiging en daarop volgende liberalisering van de post en telecommarkt bovendien onnoemelijk veel fouten gemaakt, zowel door de verantwoordelijke politici als door de verschillende bestuurders van de betrokken bedrijven. De voormalige Tante Pos had bovendien evenveel zo niet meer sentimentele waarde als Ahold of ABN Amro. Hoogspel rond PTT had kortom alles in zich om bestsellers als Het drama Ahold of De Prooi naar de kroon te steken, inclusief de titel die met die ambitie lijkt te zijn uitgekozen.

Maar deze hoge verwachting maakt het boek van Pol Schevernels - helaas - niet waar. Daarvoor is het niet goed en spannend genoeg geschreven, en mistte het node een goede eindredacteur. Daarvoor heeft Schevernels zich teveel bij een feitelijke weergave van de gebeurtenissen gehouden en zich te weinig gewaagd aan een gedegen analyse. En daarvoor kraakt de auteur te weinig harde noten, bijvoorbeeld over die vele fouten die er gedurende het proces zijn gemaakt. Daarvoor heeft Schevernels, zo lijkt het, teveel sympathie of te weinig afstand voor zijn voormalige bazen en opdrachtgevers.

De belangrijkste vraag die niet beantwoord wordt, is de vraag of privatisering het voormalige Staatsbedrijf nou geholpen heeft of niet. Natuurlijk, de wereld veranderde en Nederland wilde mee in de vaart der volkeren. Maar heeft het ook tot een efficiënter, beter functionerend, goedkoper of klantvriendelijker post- en telefoonbedrijf geleid? Op de postmarkt lijkt dit effect op zijn minst twijfelachtig: in plaats van één postbode lopen er tegenwoordig drie bezorgers door de straat die almaar minder post hebben rond te brengen. Maar ook dat is sentiment, en het was nou zo aardig geweest als Schevernels ons uit de brand had kunnen helpen. Maar helaas: hij blijft het antwoord schuldig.

Daarbij blijft Hoogspel rond PTT - 1988-2008 een interessant boek om te lezen, vooral voor hen die nog eens willen nalezen ‘hoe het zo gekomen is’. Er staan ook zeker lessen in voor de toekomst. Maar er had ook zeker meer in gezeten.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden