Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Communiceren met menskennis

Iedere manager kent ze: medewerkers die de hakken in het zand zetten als ze iets gevraagd wordt. Of tijdens vergaderingen oeverloos doorpraten zonder to the point te komen. Mensen altijd verkeerd begrijpen wat je ze uitlegt. Als u voor het eerst leiding geeft, zijn dit soort ervaringen misschien redenen om wakker van te liggen. Voor ervaren onderzoekers van cultuur en groepsprocessen zijn het bekende valkuilen. Een goede manager onderscheidt zich namelijk door zijn mensenkennis. Het boek Menskennis voor managers biedt handvatten om persoonlijkheidstypes en de bijbehorende communicatiestijlen te herkennen.

Linda Huijsmans | 28 oktober 2009 | 1-2 minuten leestijd

Angela Talen en Sasja Dirkse-Hulscher presenteren in hun boek Menskennis voor managers drie zogenaamde kwaliteitsgebieden: een mentaal, emotioneel en een fysiek kwaliteitsgebied. Het mentale gebied staat voor dat deel van ons dat het geheel overziet, modellen maakt, de kern en rode draad ergens uit haalt en beelden en ideeën vormt. Het emotionele kwaliteitsgebied gaat over onze eigen gevoelswereld en dat van anderen. Dit deel heeft een grote behoefte aan communicatie, legt verbanden, gaat relaties aan, werkt samen en brengt mensen bij elkaar. Het fysieke kwaliteitsgebied is het meest praktische en nuchter deel van ons. Dat is het deel waarmee we ons richten op doen en realiseren. Hiermee maken we haalbare planningen, bereiden zaken zorgvuldig voor, nuanceren, wikken en wegen en maken afspraken.

Iedereen beschikt over elk aspect, maar de onderlinge verhouding wisselt, aldus Talens en Dirkse-Hulscher. Dat deel wat je gemakkelijk afgaat, staat voorop. Op de tweede plaats staat dat gebied waar je moeite voor moet doen, en waar je dus veel mee bezig bent. Het derde gebied is vaak het minst zichtbaar voor de buitenwereld, maar speelt voor de persoon in kwestie wel een grote rol. Zo komen de auteurs tot menstypes, en daarmee communicatiestijlen die ze MEF noemen, of EFM, of FME (acronymen voor de verhouding van de verschillende kwaliteitsgebieden, dus mentaal, emotioneel en fysiek).

Het voordeel van dit model is dat je beter leert begrijpen waarom die ene medewerker bijvoorbeeld altijd zo geïrriteerd raakt van een uitgebreide briefing. Of waarom die andere medewerker een heuse stoorzender is die altijd roept dat dingen niet kunnen. Je begrijpt dat ze dat niet doen omdat ze zo negatief zijn, maar omdat ze erg op het proces zijn gericht. En zo passeren talloze voorbeelden de revue.

De auteurs beschrijven hun ‘menskennismodel’ op een heldere, toegankelijke manier. Waar mogelijk voegen ze er eigen ervaringen aan toe. Zo weten ze dat mensen die zich niet bewust zijn van hun eigen gedrag, hard kunnen oordelen over anderen. Alleen al voor een positiever werkklimaat is het lezen van dit boek dus de moeite waard.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden