Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Bullshit management

Het boek Bullshitmanagement is een felle aanval tegen de schijnwerkelijkheid waarin managers organisaties onder dompelen in een poging ze te beheersen. De belangrijkste boodschap van Jos Verveen: management werkt niet of werkt zelfs alleen maar averechts.

Ben Kuiken | 12 mei 2011 | 1-2 minuten leestijd

Sponsorshipmanagement, quick wins, flowchart, internal branding, blueprint, corporate values. De automatische spellingscontrole van Word slaat welhaast op tilt van de termen waar managers zich veelvuldig van bedienen in een poging te verhullen wat iedereen eigenlijk al lang weet: managers weten het ook niet meer. Ze hebben geen flauw idee hoe ze de neuzen dezelfde kant op kunnen krijgen, de organisatie nog efficiënter en winstgevender kunnen maken en hun balanced scorecard weer groen kunnen laten kleuren. Dat komt, volgens voormalig organisatieadviseur Jos Verveen, omdat het instrument management zelf niet werkt. Het hele idee dat er een extra laag nodig is in een organisatie van figuren die bedenken hoe het werk moet worden uitgevoerd door de laag daaronder, is, om in zijn termen te blijven, ‘bullshit’. Het werkt volgens Verveen zelfs averechts, in de zin van een lagere productiviteit en hogere kosten.

Wie zo’n stevige uitspraak doet die tegen vrijwel alle gangbare theorieën en instituten ingaat, moet goed beslagen ten ijs komen. Helaas is de bewijslast die Verveen aandraagt sterk anekdotisch en maar beperkt wetenschappelijk onderbouwd. Dat is jammer, want het doet enigszins afbreuk aan Verveens terechte roep om minder te gaan managen en weer meer gewoon te gaan doen waar het echt om gaat. Organiseren is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld als al die organisatieadviseurs, managementgoeroes en andere predikanten van het managementgeloof ons willen doen geloven. Verveen: ‘Het is gewoon logisch nadenken, consequent zijn en je eigen principes niet loslaten.’ Die principes gaan dan bijvoorbeeld over goede zorg bieden, goed onderwijs, een gaaf product of een ‘coole’ dienst. Daar moet het om gaan, en niet om hoe groot de kamer van de directeur is, of wie waar mag parkeren.

Dit kan kennelijk niet vaak genoeg geroepen worden, want de trekkracht van die andere kant, de management- en controlekant, is sterk. Verveen doet het in elk geval op een hele duidelijke en prikkelende manier. Nu maar hopen dat hij ook gehoord wordt.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden